fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
image
30
november

Sociaal klimaat & 'bordsessie in de klas'

Misschien hoort u thuis wel eens iets over het in- en uitchecken in de klas. Dit doen we in ieder geval drie keer per week, als het uit komt nog vaker.
Naast dat we op die manier het doel van die dag bespreken en het weekdoel checken, geven de kinderen ook aan hoe zij zich voelen:

😁 blij
😐 neutraal of
😪 verdrietig

Als ze willen, is er gelegenheid om er wat over vertellen. Op deze manier zien we als leerkrachten, maar ook als klas, elk kind en hoe het er mee is. Het geeft kinderen de gelegenheid om, als ze dat willen, iets te delen in de klas.
Ook geeft het de leerkracht een beeld van hoe de kinderen zich voelen. Want de gemoedstoestand van een kind heeft zeker invloed op hun manier van leren die dag. 
Wist u dat deze 'bordsessies' in de meeste klassen geleid worden door kinderen? En dat kinderen beginnen met hun successen te delen? Zo kunnen we elkaar complimenten geven, zien we wat anderen allemaal geleerd of gedaan hebben en leren we benoemen waar we tevreden over zijn. Samen kijken we naar wat we die dag bereikt hebben.
En de 'bordleider' leert te luisteren, een groep te leiden, iets te presenteren en gegevens te verwerken.
Een fijn moment om de dag mee te beginnen en te eindigen!