1. CBS Keuchenius: dit is onze school!
De basisschool bepaalt voor een behoorlijk deel het verloop van een mensenleven.
In de loop van de jaren vertrouwt u uw kind(eren) heel wat uren toe aan de zorg van de juffen en meesters op de basisschool.
Een basisschool kiest u dan ook met zorg.
De Keuchenius is een open christelijke school. Kinderen vanuit allerlei achtergronden vinden er een plaats. Vanuit ons geloof in God en de Bijbel scheppen we de basis voor een veilige en vertrouwde leeromgeving, waarin iedereen zichzelf mag zijn. Een aantal kernwoorden uit deze basis zijn wederzijds respect, normen en waarden en een fijne omgang met elkaar.
Visie op onderwijs
De kwaliteit van ons onderwijs staat voorop. We werken resultaatgericht, maar vinden het net zo belangrijk dat uw kinderen zich goed voelen op onze school. We werken met hoofd, hart en handen en alle aspecten van de ontwikkeling van kinderen komen aan bod. Er heerst rust op onze school en er zijn regels.
We richten ons onderwijs op het bijbrengen van kennis maar ook op de ontwikkeling van sociale, creatieve, culturele en lichamelijke vaardigheden. Elk kind is uniek. Daarom proberen we zoveel mogelijk aan te sluiten bij de individuele ontwikkeling en op een verantwoorde manier om te gaan met onderlinge verschillen.
Ieder half jaar evalueren we als team onze Cito-resultaten. Ieder jaar kunnen we constateren dat ons onderwijsaanbod er toe leidt dat we geen enkele uitval op enige inspectienorm hebben en dat we bijna al onze eigen (hogere) doelstellingen behalen!
Het schoolklimaat
We vinden het belangrijk dat in onze school een veilige en vertrouwde sfeer heerst waarin elk kind tot zijn recht kan komen. Het is belangrijk dat kinderen elkaar respecteren, leren samenwerken en elkaar helpen. Ook orde en regelmaat dragen bij aan een goed en plezierig werkklimaat.
Scholen verschillen steeds meer in werkwijzen, sfeer en resultaten. Ze verschillen in kwaliteit. Dat maakt het kiezen steeds moeilijker. In deze schoolgids leggen we het bovenstaande verder uit. We willen u laten zien hoe wij werken en wat de behaalde resultaten zijn. U kunt lezen wat u mag verwachten als uw kind een leerling van onze school is of gaat worden.
Aanmelden?
Voor een informatief gesprek of voor het inschrijven van uw kind kunt u contact opnemen met de directeur. Voorafgaand aan de inschrijving vindt een gesprek en een rondleiding door de school plaats. We bespreken wat u van de school kunt verwachten en andersom.
Alle informatie uit de schoolgids staat ook op onze website: https://keuchenius.csgdewaard.nl, onder het kopje ‘informatie’.
Wij zijn trots op onze goede en gezellige school. Als u vragen heeft of een toelichting wilt, staat de deur altijd voor u open!
Namens het team van CBS Keuchenius,
Saskia Luijendijk, directeur
Tel.: 0186 - 618 246
keuchenius@csgdewaard.nl

2. Waar staat de Keuchenius voor?
ONZE UITGANGSPUNTEN
Onderwijs en opvoeding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door ons onderwijs en door onze omgang met de leerlingen willen wij hen op hun taak en plaats in de samenleving voorbereiden. Omdat de Keuchenius een christelijke basisschool is, doen wij dit vanuit ons geloof in God en de Bijbel. Deze identiteit is een belangrijk deel van het fundament waarop ons onderwijs staat. We proberen hier in woord en daad inhoud aan te geven. Onze identiteit inspireert ons tot het (voor)leven van onze pedagogische visie en het verdiepen van de inhoud van ons onderwijs:
- we zien ieder kind zoals het mag zijn en mag worden: een uniek schepsel! Wij hebben het voorrecht het mee te mogen vormen;
- we leven goede omgangsvormen voor;
- we stimuleren de ontwikkeling van normen en waarden;
- we creëren een veilig schoolklimaat;
- we stimuleren de ontwikkeling van sociale competenties;
- we stimuleren de ontwikkeling van de sterke en minder sterke kanten van onze leerlingen;
- we bieden de kinderen passende zorg en begeleiding;
- we geven de kinderen goed en uitdagend onderwijs;
- we geven godsdienstonderwijs, vertellen verhalen en zingen met elkaar;
- we vieren de christelijke feestdagen;
- we leren onze leerlingen het dragen van verantwoordelijkheid voor de samenleving;
- we helpen onze leerlingen zich te ontwikkelen tot zelfstandige burgers die betrokken zijn bij elkaar en de maatschappij, ver weg en dichtbij.
We verwachten van alle ouders dat zij achter deze uitgangspunten van onze school staan en dat zij er voor zullen zorgen dat hun kinderen deelnemen aan alle schoolactiviteiten die uit onze identiteit voortvloeien. Deze uitgangspunten zijn vertaald in onze visie op onderwijs, zoals u die in dit hoofdstuk kunt lezen.
2.1. Keuchenius, school met talent!
De Keuchenius is een rijke school, omdat we werken met jonge mensen met veel mogelijkheden! Wat is onze visie op kinderen en onderwijs? Waaraan is onze school te herkennen?
2.2. Wij zien leerlingen met vele talenten
Elk kind is uniek. Ons onderwijs is zo ingericht dat we zorg dragen voor de ontwikkeling van de vele en uiteenlopende talenten van onze leerlingen. We stimuleren kinderen om zich in hun sterke kanten te ontplooien en tevens de minder sterke kanten te ontwikkelen. Hoe doen we dit?
- In groep 1 en 2 werken we thematisch. Ook de vakken in de hogere groepen liggen dicht bij de belevingswereld van de kinderen.
- Via hun persoonlijke werkkaart kunnen de leerlingen vanaf groep 3 enkele malen per week hun eigen manier van verwerken van de lesstof kiezen: samen of alleen, op papier of aan de computer of beeldend via drama of handvaardigheid.
- De leerlingen krijgen zo veel mogelijk les op het eigen niveau. Enkele voorbeelden:
- In de kleutergroepen brengen we de kinderen op een speelse manier met lezen in aanraking. Kinderen die er aan toe zijn, kunnen al groeien in hun leesvaardigheid. Vanaf groep 3 wordt het technisch lezen gestructureerd aan alle leerlingen aangeboden. In de groep sluiten we aan bij het individuele leesniveau van de leerling door tutorlezen, met een leescircuit te werken, gerichte opdrachten aan de computer en verwerkingsopdrachten op het individuele niveau. Ook groepsdoorbrekend krijgt het leesonderwijs op niveau vorm: kinderen leren goed technisch lezen onder begeleiding van leerlingen uit hogere groepen (tutorlezen).
- Bij de kernvakken is de klas opgedeeld in drie niveaugroepen. Groep één gaat na korte instructie versneld door de lesstof heen en werkt in verrijkingsmateriaal. Groep twee volgt de gewone uitleg en maakt de lesstof met een weloverwogen minimum aan begeleiding. De derde groep krijgt extra uitleg en maakt de opgaven onder intensieve begeleiding.
- In elke klas zitten leerlingen die bovengemiddeld scoren op één of meerdere vakken. Zij werken met een verrijkingsmap en krijgen zo verrijkingsopdrachten aangeboden zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen en boven het groepsgemiddelde blijven presteren. De leerkracht legt de leerlingen een probleem voor dat ze op eigen niveau en (soms) door samen te werken moeten oplossen. Daarnaast werken we volgens de principes van het groepsdoorbrekend werken: rekenaars, goede begrijpend lezers en goede spellers die hun jaargroep ver vooruit zijn, werken met een hogere groep mee. Andersom is ook mogelijk; dit gaat in overleg met de ouders.
- Er is een leerlijn voor de meerbegaafde kinderen van onze school. Deze wordt regelmatig herzien en aangepast. De kinderen werken met materiaal op hun eigen niveau volgens de werkkaart. Dit werk wordt vooraf en achteraf met de leerling besproken. Sommige leerlingen zitten in de Kangoeroeklas van CSG De Waard.
- Ons rapport zit in een portfolio. Het portfolio bevat enkele werkstukken en geeft het kind en u een goed beeld van zijn ontwikkeling. Het kind bepaalt voor een deel zelf wat er inkomt en verantwoordt aan de leraar waarom hij bepaalde producten in zijn portfolio wil opnemen. Hiermee reflecteert het kind op zijn eigen werk. Dit is een fijne manier om de specifieke ontwikkeling van uw kind in beeld te brengen.
2.3. Onze school biedt passend onderwijs
Op onze school wordt op een adaptieve (een bij het kind passende) wijze onderwijs gegeven. De leerkracht stemt het onderwijs zo optimaal mogelijk af op de leer- en ontwikkelingsbehoeften van een kind.
De leerstof is per jaargroep georganiseerd. Kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in één groep. Dit betekent echter niet dat alle kinderen de leerstof op hetzelfde niveau en in hetzelfde tempo verwerken! In elke jaargroep worden de vakken op meerdere niveaus aangeboden.
Zo houden we rekening met de individuele verschillen tussen leerlingen en met hun talenten.
Door ons onderwijs adaptief te organiseren kunnen we differentiatie aanbrengen: het ene kind krijgt voor een bepaald vak meer tijd, instructie en hulp van de leerkracht dan het andere kind. We organiseren dit in de klas door:
- de nadruk te leggen op het leren door spelen in de eerste twee leerjaren;
- gebruik te maken van een keuzebord bij de kleuters: de kinderen mogen (begeleid) kiezen wat en hoe ze iets spelend leren rondom een gekozen thema;
- het gebruik van de kleine kring en instructietafel voor verlengde instructie aan kleinere groepen leerlingen die moeite hebben met een (onderdeel van een) vak;
- het inzetten van voor-instructie voor leerlingen die moeite hebben met een bepaald vak;
- leerlingen die heel goed zijn in een vak slechts een klein deel van de uitleg te laten volgen, waarna ze in hoog tempo door de gewone stof gaan, om vervolgens in hun verrijkingsstof te gaan werken;
- ruimte te maken tijdens de lessen voor kinderen die extra hulp nodig hebben bij een vak. Door hen individueel te begeleiden, trekken we hen indien mogelijk weer naar een hoger niveau.
2.4. De Keuchenius is een school met een rijk aanbod
Natuurlijk is de cognitieve ontwikkeling van uw kind heel belangrijk, maar dat is niet alles! Goede sociaal-emotionele, creatieve, culturele en lichamelijke ontwikkeling zorgt voor evenwicht in de persoonlijke ontwikkeling van onze kinderen. Als school besteden we nadrukkelijk aandacht aan de verschillende vormen van intelligentie van onze kinderen door:
- taal, rekenen en de overige vakken niet alleen cognitief aan te bieden en te verwerken, maar ook door gesprekken, drama, muziek, poëzie, tekenen en handvaardigheid;
- drie keer per jaar werken we met alle groepen aan een project. Twee keer spreken we van een klein project en één keer van een groot project. Het grote project sluiten we af met een projectavond waarbij de kinderen met hun ouders en andere belangstellenden langs de klassen kunnen gaan om de tentoongestelde resultaten te bekijken en/of ervaren. Vanuit het aanbod van Cultuur met Kwaliteit worden per groep activiteiten gekozen. Tevens verzorgt één keer in de twee weken een vakleerkracht de muzieklessen. Een paar keer per jaar vindt er via een open podium een gezamenlijke afsluiting plaats, waarbij de leerlingen aan elkaar presenteren wat ze gedaan of gemaakt hebben;
- de goede sfeer in de school als basis voor prettig leren. Door samenwerkopdrachten, aandacht voor elkaar tijdens kringgesprekken en de aandacht voor normen en waarden ontwikkelen de kinderen hun sociale talenten. Daarnaast passen we de methode ’Leefstijl’ toe, een methode met veel praktische oefeningen en spellen waarmee kinderen hun omgangsvormen versterken;
- de leerlingen een aantal keer per jaar onder schooltijd deel te laten nemen aan culturele activiteiten zoals museumbezoek, optredens van muzikanten en orkesten en theatervoorstellingen;
2.5. We stimuleren onze leerlingen in zelfstandigheid en zelfregulatie
We zorgen voor een ontwikkeling van de zelfstandigheid en een goede voorbereiding op het voortgezet onderwijs doordat:
- we de kleuters zelf laten kiezen via het keuzebord;
- duidelijke schoolbrede werkafspraken er voor zorgen dat leerlingen leren dag- en weektaken zelf in te plannen, deze zo zelfstandig mogelijk uit te voeren en na te kijken;
- de kinderen in de hogere groepen eigen inbreng hebben in opdrachtkeuze en taken.

2.6. We stimuleren samenwerken
De kinderen leren samen te werken en samen verantwoordelijkheid te dragen door:
- coöperatief / samenwerkend leren (maatjes) toe te passen. Elke dag zijn er delen van lessen waarbij de kinderen kunnen samenwerken. Een kind leert veel door het een ander kind te zien doen, maar ook door de eigen oplossingsmanier aan een ander uit te leggen;
- sommige vakken via tutorleren aan te bieden. Binnen een jaargroep, maar ook groepsdoorbrekend, kan een leerling die ergens goed in is een ander hierin verder helpen.
2.7. Het schoolklimaat
In onze school bouwen we aan een sfeer die voor de kinderen veilig en vertrouwd is en waarin elk kind tot zijn recht kan komen. Zo’n klimaat is belangrijk om de visie van onze school en gewenste ontwikkeling van onze leerlingen waar te kunnen blijven maken. We vinden het belangrijk dat kinderen elkaar respecteren, leren samenwerken en elkaar helpen. Ook orde en regelmaat dragen bij aan een goed werkklimaat. Hoe werken we als schoolteam, naast de reeds genoemde werkvormen, met de leerlingen aan dit klimaat?
- We kennen de schoolbrede afspraken ‘Zo gaan wij met elkaar om’:
- Iedereen hoort erbij en mag meedoen, we accepteren elkaar zoals we zijn.
- We blijven van elkaar en elkaars spullen af. We zorgen goed voor elkaar en onze spullen.
- We luisteren naar elkaar en lachen met elkaar.
- We praten op een goede manier over en met elkaar.
- We helpen elkaar en werken samen. We houden rekening met elkaar.
- Elke dag voeren we een (kring)gesprek over een godsdienst-thema of over een ander onderwerp, alledaagse en bijzondere ervaringen van kinderen, een nieuwsfeit en nog veel meer. Door hierover te praten en op elkaar te reageren ontwikkelen de kinderen hun sociale talenten en leren we de kinderen goed burgerschap;
- We passen de methode ’Leefstijl’ toe, een methode met veel praktische oefeningen en spellen waarmee kinderen hun omgangsvormen versterken. Zo ondersteunen we de gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen;
- Ieder schooljaar praten en werken we in alle groepen over ‘pesten en de gevolgen ervan’ en over de afspraken uit ons anti-pestprotocol. In dit protocol hebben we incidenteel en structureel pesten gedefinieerd en een duidelijke aanpak vanuit de methodiek ‘Sta op tegen Pesten’ vastgelegd. De aanpak begint bij de preventieve maatregelen in de groep, waarna een stapsgewijs steeds nadrukkelijker begeleiding door de leerkracht, ib’er en directie volgt. Met het toepassen van deze afspraken kunnen we pesten helaas niet volledig voorkomen en uitbannen. We willen er alles aan doen om de kinderen te leren dat gezellige plagerijtjes bij een veilige school horen, maar dat pesten niet en nooit hoort. Ons anti-pestprotocol is te vinden onder de informatiepagina van onze site;
- Ook maken wij op school gebruik van het gedragsprotocol. Met dit protocol willen we een gezond en veilig schoolklimaat handhaven voor iedereen, door duidelijk te maken welk gedrag er op school gewenst is. Een ieder behoort zich zo veilig te voelen binnen de school, dat hij/zij ongewenst gedrag durft te melden. Samen met betrokken ouders bespreken we de te nemen stappen bij overschrijding van de in dit protocol genoemde grenzen. Dit geeft de directie handvatten bij het omgaan met grensoverschrijdend gedrag. Ook dit protocol kunt u onder de informatiepagina terugvinden;
- Ieder jaar praten we vanaf groep 5 over het gebruik van internet thuis en op school. We maken afspraken over het gebruik van internet op school en deze leggen we vast in het Internetprotocol. Omdat we het belangrijk vinden dat kinderen leren om zelf verantwoordelijkheid te dragen, werken we op school met een (bijna) ongefilterde internettoegang. De activiteiten van leerlingen op het internet wordt door de leerkracht in de gaten gehouden. Het internetprotocol staat ook op onze website;
- Als school helpen we waar mogelijk mee om vervelende zaken die buiten schooltijd voorvallen op te lossen. Dit zorgt ervoor dat we ons veilige klimaat behouden;
- Om de maand besteden we via onze nieuwsberichten aandacht aan het onderwerp ‘Hoe ga ik met een ander om’. We hopen dat u thuis met uw kind ook aan dit zelfde onderwerp aandacht besteedt;
- Tijdens het overblijven en bij de BSO in de school gelden dezelfde afspraken;
- In gedrag verwachten we dat niet alleen de leerkrachten en ouders, maar ook de leerlingen respect voor elkaar tonen. Leerkrachten gebruiken positieve taal en zij verwachten dat van ouders ook. Leerlingen zijn behulpzaam en beleefd naar elkaar en volwassenen. De leerkracht gaat discreet om met vertrouwelijke informatie.
3. Hoe is onze school georganiseerd?
DE LEIDING VAN DE SCHOOL
Directeur: Mevrouw Saskia Luijendijk.
De leiding van onze school is in handen van de staf, bestaande uit de directeur, de intern begeleider, twee bouwcoördinatoren en een teamlid.
Saskia Luijendijk is directeur van de Keuchenius. Zij houdt zich voornamelijk bezig met het ontwikkelen van beleid op onderwijskundig gebied, meerjarenplanning en kwaliteitsbewaking. Tevens zijn personeelsbeleid, financieel beleid, informatievoorziening, het onderhouden van externe contacten en beheer van het gebouw onderdeel van haar werk.
Voor leerlingen die extra ondersteuning bij hun ontwikkeling nodig hebben is binnen de school een ondersteuningsstructuur opgezet (zie de paragraaf over de leerlingzorg). Nicole Visser is de intern begeleider van de school. Zij coördineert de ondersteuning van deze leerlingen.
De bouwcoördinatoren sturen het onderwijs aan binnen de onderbouw (groepen 1 t/m 3) en de bovenbouw (groepen 4 t/m 8).
De staf heeft gezamenlijk de verantwoording voor het schoolbeleid, de schoolontwikkeling, de meerjarenplanning en de kwaliteitsbewaking.
3.1. Aanmelden nieuwe leerlingen
Nieuwe leerlingen kunt u aanmelden bij de directeur. Voorafgaand aan een inschrijving vindt er een oriënterend gesprek en een rondleiding door de school plaats.
Ongeveer vier maanden voordat uw kind 4 jaar wordt, neemt de school contact met u op om over de specifieke kenmerken van uw kind te praten. In overleg met de leerkracht mogen nieuwe kleuters in de maand voordat ze vier worden zes dagdelen komen wennen. Voor de rust in de groep wordt er in de maand december en de laatste vier weken van het schooljaar niet gewend. Uw kind start dan na de kerst- of zomervakantie.
Oudere kinderen die we plaatsen kunnen een dag komen meedraaien. De school waar het kind vandaan komt zorgt voor een onderwijskundig rapport. Indien nodig zal er onderzoek plaatsvinden en een plan worden opgesteld om bepaalde hiaten te verhelpen.

3.2. Groeps- en taakverdeling
De school heeft in het schooljaar 2024-2025 zes groepen, waarin 11 groepsleerkrachten werkzaam zijn. In een aantal groepen werken twee leerkrachten. Samen dragen zij de verantwoordelijkheid voor een groep. Om te zorgen voor stabiliteit en herkenbaarheid probeert de school het aantal verschillende leerkrachten voor een groep zo laag mogelijk te houden.
Relevante informatie over leerlingen is bij leerkrachten bekend. Als er iets voorvalt bij één van de leerkrachten kunt u het best eerst die betreffende leerkracht benaderen. Dit kunt u doen door een afspraak met de leerkracht na schooltijd te maken of een email te sturen. De leerkrachten beantwoorden mailberichten op werkdagen en bij niet dringende zaken uiterlijk binnen 2 weken.
Alle leerkrachten hebben, naast het lesgeven aan een groep en de daarbij behorende voorbereiding, correctie en registratie van gegevens, ook diverse andere taken binnen de schoolorganisatie. Voorbeelden van deze taken zijn ICT-coördinatie, preventiemedewerker, MR-lidmaatschap, cultuurcoördinatie, techniekonderwijs, vertrouwenspersoon en het organiseren van allerlei activiteiten, zoals de kerstviering, het sinterklaasfeest en het zomerfeest.
3.3. Stagiairs
Jaarlijks loopt een aantal studenten van de PABO stage op onze school. De stage is een wezenlijk onderdeel van hun studie. Uiteraard houdt de groepsleerkracht de eindverantwoordelijkheid voor de groep. De laatste stage van de PABO heet de LIO-stage (Leerkracht In Opleiding), een intensieve praktijkstage ter voorbereiding op het leraarschap. De stagiair staat dat jaar steeds meer dagen van de week zelfstandig voor de groep en functioneert als een volwaardig teamlid. De leerkracht van de groep is aanwezig, maar op de achtergrond en niet perse in de groep. Dagelijks wordt de gang van zaken doorgesproken tussen leerkracht en LIO. Naast PABO-studenten zijn er op onze school ook regelmatig stagiaires van de opleiding Onderwijsassistent.
3.4. Vervanging bij verlof, scholing of ziekte
Bij verlof, scholing of ziekte zorgt de directie voor vervanging. Soms is het mogelijk dat degene die als duo-partner voor dezelfde groep staat de vervanging op zich neemt. Als dit niet het geval is, wordt er gezocht naar vervanging door andere collega’s of leerkrachten van buiten de school.
Als er (binnen en buiten de school) geen vervanging beschikbaar is, kan een groep verdeeld worden over de andere groepen. Dit gebeurt voor ten hoogste 3 dagen per groep per ziektegeval. Als het niet anders kan, dan zijn wij genoodzaakt een groep naar huis te sturen. Als dit het geval is, dan stellen we de ouders van die groep de dag ervoor op de hoogte.
3.5. Ondersteuning van leerlingen & passend onderwijs
Alle openbare, protestants-christelijke, katholieke scholen en de Leeuwenhartschool maken deel uit van het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Hoeksche Waard (SWV) 2804. Samen zorgen we voor passend onderwijs op ons eiland.
Elke school biedt basisondersteuning volgens gezamenlijke afspraken. Deze zijn te vinden in het document Passend onderwijs en de basisondersteuning uitgelegd aan ouders Daarnaast biedt elke school extra ondersteuning, die per school verschilt. Zo vormen we samen een dekkend netwerk van ondersteuning.
Meer informatie:
In de tabel hieronder staat hoe passend onderwijs in de Hoeksche Waard is georganiseerd, verdeeld in verschillende niveaus.
Tabel 1. De niveaus van ondersteuning in beeld.
Niveau 0 en 0’ Missie en visie van de school en de basisondersteuning. |
Wat is de visie van de school op passend onderwijs en welke afspraken zijn er op school over passend onderwijs gemaakt? Welke expertise heeft de school? Denk aan kennis van rekenproblemen, hoogbegaafdheid of kennis van kinderen die weinig prikkels kunnen hebben. Op niveau 0 en 0’ gaat het om het geven van goed passend onderwijs in de groep door de groepsleerkrachten . Voorbeelden zijn: het geven van individuele instructie, extra of eigen werk geven, extra aandacht voor het bieden van structuur of helpen om te gaan met druk gedrag. |
Niveau 1 Extra ondersteuning binnen de school |
Als de basisondersteuning onvoldoende effect heeft en de leerling langdurige en meer intensieve ondersteuning en/of begeleiding nodig heeft, noemen we dat extra ondersteuning. De extra ondersteuning wordt altijd planmatig ingezet aan de hand van duidelijke doelen en wordt gemonitord door de school. Deze aanvullende ondersteuning wordt regelmatig besproken met ouders, geëvalueerd en opnieuw vastgesteld. Dat gebeurt in een handelingsplan, soms wordt een OPP ( ontwikkelperspectiefplan) opgesteld. |
Niveau 2 Extra ondersteuning in samenwerking met externen |
Als de interne ondersteuning op niveau 1 niet tot de gewenste ontwikkeling heeft geleid, kan een externe deskundige op school komen om te bekijken wat uw kind nodig heeft en wat de leerkracht daarvoor moet doen in de klas. De leerkracht, kwaliteitscoördinator, uw kind en u als ouders/verzorgers worden altijd betrokken bij dit traject. Ook hier wordt een handelingsplan of soms een Ontwikkelperspectief ( OPP) opgesteld met duidelijke doelen en afspraken over het evalueren van de voortgang. Dit traject noemen we een CLB-traject en dat duurt minimaal 3 maanden. Er is een vaste groep van externe deskundigen waarmee vanuit het Samenwerkingsverband wordt gewerkt. |
Niveau 3 Uw kind wordt aangemeld bij de Ondersteuningscommissie van het Samenwerkingsverband.* |
Soms komt het voor dat ondanks de inzet van een externe deskundige, een leerling onvoldoende tot ontwikkeling komt. School meldt een leerling dan aan bij onze Ondersteuningscommissie (OC). Dit kan er soms toe leiden dat een leerling wordt verwezen naar ander passend onderwijs, zoals bijvoorbeeld een andere reguliere school of een school voor speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs. |
*School meldt in principe aan bij de Ondersteuningscommissie (OC) in overleg met u als ouders/verzorgers. Als ouders/verzorgers kunt u ook uw kind aanmelden bij de Ondersteuningscommissie (OC) als het op school niet goed gaat. Voor beide aanmeldingen geldt dat school eerst niveau 1 en 2 moet doorlopen voordat de aanmelding wordt behandeld. Centraal in de begeleiding staat de vraag: "Wat heeft uw kind nodig om optimaal te leren en goed te functioneren?" Het doel is om het handelen van de leerkracht te verbeteren, zodat beter kan worden voldaan aan de onderwijsbehoeften van uw kind.
De basisondersteuning
De basisondersteuning staat uitvoerig beschreven in het document: passend onderwijs en basisondersteuning uitgelegd voor ouders. In het kort komt het erop neer dat de school voldoet aan de basiskwaliteit van de Inspectie van het Onderwijs en kennis heeft van de meest voorkomende leer- en ontwikkelingsvaardigheden bij leerlingen. Ze zorgen voor een veilige leeromgeving en signaleren vroegtijdig onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. De school biedt lichte, kortdurende ondersteuning en bevordert lees- en spellingvaardigheid, sociale en emotionele ontwikkeling, en taak- en werkgedrag. Ze ondersteunen onderpresterende leerlingen en passen onderwijs aan verschillende niveaus aan. Samenwerking met diverse organisaties, zoals schoolmaatschappelijkwerk en de jeugdverpleegkundige gebeurt in het Zorg-Adviesteam (ZAT), dat twee keer per jaar bij elkaar komt. De basisondersteuning voor De Keuchenius is concreet beschreven in het protocol basisondersteuning.
Wat valt niet onder de basisondersteuning?
- Individuele ondersteuning of psychische begeleiding voor leerlingen met sociale en emotionele problemen die niet voldoende geholpen zijn met basisondersteuning.
- Individuele ondersteuning voor leerlingen die een onveilige situatie of gevoel van onveiligheid creëren voor zichzelf, klasgenoten of personeel, en die niet genoeg hebben aan de basisondersteuning.
- Medische handelingen die een BIG-registratie vereisen.
Om de basisondersteuning goed uit te kunnen voeren zijn op onze school de volgende specialisten werkzaam:
- een kwaliteitscoördinator; E. schutman
- een vertrouwenspersoon; E. Verdoorn
- een aanspreekpunt bij pesten; E. Schutman
- een anti-pestcoördinator; E. Schutman
- een preventiemedewerker (RIAE, Arbo-wet, op school of op bovenschools niveau); D. van der Stel
Aanvullende ondersteuning in de school
Aanvullend op de basisondersteuning is er soms op verschillende vakgebieden extra expertise op school aanwezig of ontwikkeld. Dit zorgt voor een breder ondersteuningsaanbod op school.
Op onze school is er extra expertise aanwezig op de volgende gebieden:
Taal en Rekenen
Leesexpert: P. Güneyli
Inzet: coördinator leesondersteuning met behulp van Bouw en Ralfi lezen.
Rekenexpert: M. Donkers
Inzet: coördinator rekenonderwijs, doorgaande didactische leerlijn, Bareka & Rekensprint
Leerkrachtondersteuners: S. Zeven & K. Koffijberg
Inzet: ondersteuning binnen en buiten de groep en verrijking op taal- en rekengebied in subgroepjes.
Sociaal- emotioneel en gedrag
Gedragsspecialist: -
Inzet: -
Motorische en lichamelijke ontwikkeling
Vakleerkracht bewegingsonderwijs: Regiekr8
Medisch handelen en persoonlijke verzorging
Bedrijfshulpverlener: C. van Putten, K. Koffijberg, E. Verdoorn, S. de Groot
Verrijking
Meer- en hoogbegaafdheidsspecialist: L. Corino
Inzet: beleidsontwikkeling, ondersteunt leerkrachten en leerlingen op het gebied van verrijking.
ICT
ICT expert: C. van Putten
Inzet: beleidsontwikkeling, ondersteunt leerkrachten en leerlingen op het gebied van ICT.
Extra ondersteuning binnen de school (niveau 1)
Als de basisondersteuning onvoldoende effect heeft en de leerling meer langdurige en intensieve ondersteuning en/of begeleiding nodig heeft, noemen we dat extra ondersteuning. De extra ondersteuning wordt altijd planmatig ingezet en wordt gemonitord door de school. Deze aanvullende ondersteuning wordt regelmatig besproken met ouders, geëvalueerd en opnieuw vastgesteld. Dat gebeurt in een handelingsplan, soms wordt een OPP ( ontwikkelperspectiefplan) opgesteld. In dit plan wordt de extra ondersteuning die ingezet wordt om de leerling voldoende te laten ontwikkelen genoteerd.
Bij de extra ondersteuning zal de kwaliteitscoördinator van de school betrokken zijn.
Kwaliteitscoördinator
De groepsleerkrachten zijn verantwoordelijk voor het onderwijs en het proces in de groep.
Mochten er problemen in de ontwikkeling optreden, dan bespreekt de leerkracht deze met de ouders en met de kwaliteitscoördinator. Er vinden standaard 2 groepsbesprekingen plaats per jaar met de kc’er en de leerkracht om zo de groep te monitoren. Daarnaast zijn er leerlingbesprekingen waarin de tijd is om een leerling uitgebreid te bespreken en indien nodig een plan van aanpak op te stellen. Wanneer er een plan van aanpak wordt opgesteld worden de ouders hierbij betrokken. Het plan wordt na 6 tot 8 weken geëvalueerd en bijgesteld of afgesloten. De kwaliteitscoördinator is verantwoordelijk voor de gemaakte afspraken en voor de doorgaande lijn bij de overdracht naar een nieuwe groep binnen de school.
De kwaliteitscoördinator onderhoudt ook de contacten met de externe deskundigen (niveau 2).
Leraarondersteuner
De school beschikt over een leraarondersteuner. Deze wordt ingezet voor de extra ondersteuning aan leerlingen. Te denken valt aan de begeleiding van Bouw! en het geven van instructie aan kleine groepjes kinderen.
Schoolmaatschappelijk werk
Kinderen met een ondersteuningsbehoeften op sociaal- emotioneel gebied kunnen na overleg met ouders en de intern begeleider aangemeld worden bij onze schoolmaatschappelijk werker. De SMW’er kan dan in kaart brengen welke hulp/begeleiding het beste kan aansluiten. Bijv. bij scheiding kan er een Kiestraining worden aangeboden, bij faalangst een Rots en Watertraining.
Extra ondersteuning: samenwerking met externen (niveau 2)
Wanneer ondanks alle inzet van de school en de interne ondersteuning de school handelingsverlegen blijft, kan de school beslissen om een externe ondersteuner betrekken. De school betaalt een groot deel van de externe ondersteuning vanuit de passend onderwijsgelden, die zij ontvangen via het Samenwerkingsverband en waarover zij jaarlijks verantwoording moeten afleggen. Sommige ondersteuning wordt anders bekostigd.
Welke externe ondersteuning kunnen scholen inzetten?
- CLB-begeleiders (met o.a. expertise op het jonge kind, hoogbegaafdheid, werkhouding/executieve functies, dubbel bijzondere leerlingen, gedrag) > betaald door school.
- Key2Teach coach – begeleid de leerkracht in de interactie met een leerling als er sprake is van complex gedrag in de klas > betaald door school.
- Ambulante begeleiding cluster 3, bij bijvoorbeeld leerlingen met cognitieve achterstanden, syndroom van Down, hersenletsel > betaald door het Samenwerkingsverband.
- Leerkracht begeleiding door een orthopedagoog met specialisme taalproblematiek bij nieuwkomers/NT2 > betaald door het Samenwerkingsverband.
- Ambulante begeleiding Rijndam, voor ondersteuning bij langdurig zieke leerlingen, Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH), leerlingen met fysieke problematiek en/of overprikkelingsproblemen > betaald door het Samenwerkingsverband.
- Auris Ambulante dienstverlening voor ondersteuning bij ernstige spraak- en taalproblematiek en/of auditieve problematiek > landelijke bekostiging.
- Visio, bij ernstige visuele problemen > landelijke bekostiging.
- Aanmelding bij de Ondersteuningscommissie om te beoordelen wat de meest passende onderwijsplek is > betaald door het Samenwerkingsverband.
De scholen brengen ouders altijd op de hoogte van deze inzet. Meer informatie is te vinden op www.swv2804.nl.
Extra ondersteuning kan langdurig zijn maar, kan ook bestaan uit één consult. Dit kan per school en per situatie verschillen. De extra ondersteuning is met name gericht op het optimaliseren van het handelen van de leerkracht. Is deze ondersteuning langdurig dan stelt de school samen met u een plan op. Dit heet een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Een OPP is een plan van aanpak. Bij het opstellen van het plan van aanpak moet de school ook de leerling die het betreft en zijn/haar ouders betrekken op alle onderdelen in het plan. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel. In het OPP geeft de school aan hoe de mening van de leerling/ouders is meegenomen in het plan.
Hoorrecht op het ondersteuningsaanbod van de school.
Alle leerlingen moeten in staat gesteld worden om hun mening te geven over het ondersteuningsaanbod van de school. Dit is een recht, het is niet verplicht voor de leerling om zijn of haar mening te geven. Dit kan bijvoorbeeld via een onderzoekje op school of via een gesprek met de leerling of de groep. Op school hebben we ervoor gekozen om dit als volgt in te richten: We halen input op via leerlinggesprekken, kindgesprekken in het kader van het groepsplan, en via de leerlingtevredenheidspeiling. Leerkrachten voeren daarnaast regelmatig groepsgesprekken, waarin leerlingen kunnen aangeven wat zij nodig hebben om zich prettig en ondersteund te voelen op school. Op basis van deze gesprekken zijn onder andere rust- of ontprikkelplekken in de school ingericht, is het schoolplein vergroend om een rustige en stimulerende buitenruimte te bieden, en zullen er sociale vaardigheidstrainingen in de vorm van judolessen toegevoegd worden aan het ondersteuningsaanbod.
Bij het opstellen van een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) wordt de mening van leerling en ouders meegenomen. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel van het plan. We verwerken de input van ouders en leerlingen op meerdere manieren:
- Bij het opstellen van plannen bespreken we gezamenlijk doelen, behoeften en zorgen.
- Concrete wensen worden meegenomen in de dagelijkse aanpak in de klas.
- Evaluaties vinden plaats met betrokkenheid van ouders en leerlingen, met ruimte voor bijstelling van doelen.
- In dossiers en plannen leggen we vast hoe input is verwerkt.
- We stemmen gedrag en communicatie af met thuis om het kind veiligheid en duidelijkheid te bieden.
Aanmelden bij de Ondersteuningscommissie (niveau 3)
Als de ondersteuning op school onvoldoende blijkt, kan de school (in overleg met ouders) de leerling aanmelden bij de Ondersteuningscommissie, die de behoeften van het kind onderzoekt en advies geeft over de meest geschikte onderwijsplek. Dit resulteert in twee onafhankelijke deskundigheidsadviezen. Vanaf 1 augustus 2025 is SBO-school Het Pluspunt de enige SBO-school in de Hoeksche Waard. Meer informatie over de werkwijze van de Ondersteuningscommissie is te lezen op onze website: www.swv2804.nl.
Speciaal onderwijs valt onder de Wet op de Expertise Centra (WEC). Deze onderwijsinstellingen zijn ondergebracht in zogeheten clusters.
Er zijn 4 clusters:
Cluster 1 |
Speciaal onderwijs voor visueel gehandicapte leerlingen. |
Cluster 2 |
Speciaal onderwijs voor auditief gehandicapte leerlingen en leerlingen met taal/spraakproblemen. |
Cluster 3 |
Speciaal onderwijs voor lichamelijk en verstandelijk gehandicapte leerlingen |
Cluster 4 |
Speciaal onderwijs voor kinderen met ernstige gedragsproblemen of psychiatrische stoornissen. |
Binnen de Hoeksche Waard hebben we alleen een cluster 3-school, SO de Ark in Oud-Beijerland (Home - De Ark ). In omringende gemeenten liggen de andere cluster-scholen.
Om uw kind aan te melden bij het speciaal (basis)onderwijs heeft u een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Deze wordt afgegeven door de Toelaatbaarheidscommissie (TLC) van het Samenwerkingsverband. Meer hierover is te lezen in onze toelichting op het aanmeldformulier voor ouders, te vinden op onze website: www.swv.2804.nl.
Aanmelding bij een andere school na onderzoek door het SWV
Na het besluit van de Toelaatbaarheidscommissie van het Samenwerkingsverband moet u mogelijk uw kind op een andere school aanmelden. De school moet binnen 6 weken na aanmelding een beslissing nemen over de aanname of afwijzing van uw kind. Deze periode kan met 4 weken worden verlengd als meer tijd nodig is om te beoordelen of de benodigde ondersteuning kan worden geboden.
De school waar uw kind ingeschreven staat heeft de zorgplicht. Zorgplicht betekent dat scholen ervoor moeten zorgen dat elk kind passend onderwijs en extra hulp krijgt als dat nodig is. De school/het schoolbestuur onderzoekt eerst wat voor hulp nodig is en of de school die zelf kan bieden. Soms is hulp van een samenwerkingsverband of andere deskundigen nodig. Als een andere school beter past, helpt de school bij het zoeken. Het schoolbestuur blijft verantwoordelijk, ook als de hulp via het samenwerkingsverband gaat. Meer informatie over aanmelden, inschrijven, etcetera is te vinden op het ouder-jeugdsteunpunt: Homepage - Ouder- en Jeugdsteunpunt Hoeksche Waard.
Klachtenprocedure
Verschil van mening met een school aangesloten bij SWV PPO
Als ouders/verzorgers een meningsverschil hebben met een school aangesloten bij het SWV PPO HW, kunnen ze direct contact opnemen met het schoolbestuur. Als dit niet tot overeenstemming leidt, kan de zaak worden voorgelegd aan de Geschillencommissie passend onderwijs. Meer informatie is te vinden op www.geschillenpassendonderwijs.nl.
Niet eens met het besluit van de TLC
Als ouders/verzorgers of de aanvragende school het niet eens zijn met het besluit van de Toelaatbaarheidscommissie, moeten ze binnen 6 weken schriftelijk bezwaar maken bij de directeur-bestuurder van het Samenwerkingsverband. Een onafhankelijke deskundige, die niet betrokken is geweest bij de intake. zal de klacht samen met de directeur-bestuurder behandelen. Als dit niet tot overeenstemming leidt, kan de zaak worden voorgelegd aan de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT). Meer informatie is te vinden op Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT) - Onderwijsgeschillen De Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring sbo/(v)so en op
Klachtenprocedure - Primair Passend Onderwijs Hoeksche Waard. SWV 28.04.
3.5.1. De kwaliteitscoördinator
De kwaliteitscoördinator (KC'er), volgt de ontwikkeling van alle leerlingen. De KC'er coördineert de basis en extra ondersteuning voor alle leerlingen die deze ondersteuning nodig hebben vanwege leer- en/of gedragsproblemen.
Een KC'er ondersteunt collega’s met adviezen, neemt individuele toetsen bij de kinderen af en voert (zorg)gesprekken met ouders, leerlingen en leerkrachten. Als de extra ondersteuning in de eigen groep er niet voor kan zorgen dat de leerling op het niveau van de groep kan blijven functioneren, bespreken de leerkracht en de KC'er de ontwikkeling van deze leerling.
3.5.2. Het leerlingdossier
Binnen onze school werken we met een leerlingvolgsysteem ParnasSys, zodat we de ontwikkeling van elke leerling goed kunnen volgen. Van elk kind houden we een dossier bij met gegevens over de ontwikkeling van het kind op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Het dossier bevat onder meer observaties, toetsgegevens, resultaten van het werken in de groep, handelingsplannen en verslagen van gesprekken met het kind, ouders of externe deskundigen. Het dossier is via het Ouderportaal door ouders in te zien en aan te vullen. Alle persoonlijke gegevens worden vertrouwelijk behandeld.
3.6. Versnellen of vertragen
In principe doorloopt een kind de basisschool in acht opeenvolgende jaren. Soms is het voor een kind beter om een jaar te vertragen. Uiteraard hebben er dan al diverse zorggesprekken plaatsgevonden en zijn ouders betrokken bij dit proces.
Het komt geregeld voor dat een kind wel naar een volgende groep gaat, maar voor een bepaald vak met een aangepast programma gaat werken. Mogelijk haalt het kind op dat vakgebied niet het beoogde eindniveau van de basisschool. Over dit soort consequenties wordt door de groepsleerkracht en de ib-er met ouders en het kind gesproken. Vanzelfsprekend zal de school inzetten op een zo hoog mogelijk resultaat.
Redenen voor het laten doubleren van een kind kunnen zijn dat de extra ondersteuning onvoldoende resultaat heeft opgeleverd of omdat de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind achterblijft. Wanneer een kind een jaar overdoet, ondersteunt de leerkracht het kind extra volgens een specifieke aanpak, beschreven in een plan. Zo ondersteunen we het kind om zich optimaal te ontwikkelen en eventuele achterstanden weg te werken.
De uiteindelijke beslissing tot doubleren neemt de school een bindend besluit.
Het is ook mogelijk dat een leerling een groep versneld doorloopt. Dit gaat volgens de procedure die hier speciaal voor is opgesteld.
3.7. Welke toetsen nemen we af?
Vanaf groep 3 nemen we voor veel vakgebieden toetsen af die bij de methode horen. Daarnaast nemen we twee keer per jaar, aan de hand van de jaarlijkse toetskalender, een aantal methode- onafhankelijke Leerling In Beeld- toetsen af. We nemen in groep 3 t/m 8 reken-, lees-, taal- en spellingtoetsen af. In groep 8 nemen we naast de LIB-toesten ook een, verplichte, landelijke doorstroomtoets af. De resultaten van de toetsen worden besproken tijdens de leerlingenbesprekingen. De leerlingen van groep 1 en 2 worden gevolgd door middel van het observatiesysteem Leerlijnen Parnassys.
3.8. De leerlingenraad
Onze school kent een leerlingenraad. Twee leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8 zijn gekozen tot leden van de leerlingenraad. Met een leerkracht vergaderen zij over allerlei zaken die belangrijk zijn voor de school en de leerlingen. Via nieuwsberichten op de site laten zij weten waar ze zoal mee bezig zijn.
3.9. Overgang naar het voortgezet onderwijs
Op de jaarlijkse informatieavond aan de ouders van de leerlingen in groep 8 wordt voorlichting gegeven over de overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs. In de loop van het cursusjaar delen we folders uit met informatie over open dagen en informatieavonden, zodat u en uw kind zich kunnen oriënteren.
Met de komst van de doorstroomtoets in het schooljaar 23-24 is de verwijzingsprocedure gewijzigd.
Het advies van de school is leidend bij de overgang van leerlingen naar het vo. Dit maakt dat het schooladvies gebaseerd is op meer dan de toetsscores op taal en rekenen.
Wij komen tot ons schooladvies door te kijken naar:
- (observaties van) sociaal-emotionele vaardigheden;
- (observaties van) praktijkgerichte vaardigheden;
- (observaties van) werkhouding en motivatie;
- resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen uit groep 6, 7 en 8;
- resultaten op methodegebonden toetsen;
- resultaat van een capaciteiten- of intelligentieonderzoek;
- zorgdossier van de leerling;
- gesprekken met ouder(s) van de leerling;
- resultaten van de doorstroomtoets (voorheen eindtoets).
Samen met de directeur, de kwaliteitscoördinator, de huidige leerkracht(en) en de leerkracht(en) van groep 6 en 7 komen wij tot een gezamenlijk advies. Wanneer uw kind tijdens de doorstroomtoets een hoger schooladvies krijgt, maken wij een heroverweging. Bij enkele uitzondering stellen we het advies niet bij. Dit onderbouwen wij naar de ouders middels bovenstaande onderwerpen. Als u het niet eens bent met het advies van de school kunt u in bezwaar gaan door een brief te sturen naar keuchenius@csgdewaard.nl.
3.10. Schoolmaatschappelijk werk
Sara Ramzani is, vanuit Kwadraad Maatschappelijk Werk, als schoolmaatschappelijk werker verbonden aan onze basisschool. Sara is bereikbaar via s.ramzani@kwadraad.nl of op 06 4071 6473. Samen met haar kunt u dan een afspraak maken op school. U kunt bij het schoolmaatschappelijk werk terecht met vragen met betrekking tot opvoeding, gezin, gedrag en schoolgerelateerde problemen of zorgen, anders dan leerproblemen.
Het schoolmaatschappelijk werk biedt kortdurende preventieve hulp en verwijst indien nodig door, waarbij gebruik gemaakt wordt van korte lijnen binnen de hulpverlening. Uiteraard gaat alles in overleg en met toestemming van u als ouders. Daarnaast heeft het schoolmaatschappelijk werk, voor zover u hier toestemming voor geeft, nauw contact met de intern begeleider van de school en indien nodig met de jeugdverpleegkundige die aan school verbonden is.
3.11. Logopedie
Elk jaar screent een logopediste onze 5-jarige leerlingen op het gebied van taal- en spraakproblemen. Opvallende uitkomsten worden met de ouders besproken. Mocht uw kind een vervolgonderzoek of de behandeling van een logopediste nodig hebben, kunt u bij de huisarts een verwijzing vragen. Wij werken op een heel prettige manier samen met Logopediepraktijk Wijnmaalen, die in ons gebouw is gevestigd. Gegevens kunt u opvragen bij de intern begeleider.
3.12. Andere belangrijke functies
Op onze school fungeren de volgende personen of instanties die voor u van belang zijn. Op de genoemde pagina van onze site kunt u meer informatie vinden:
- Een vertrouwenspersoon, zie pagina ‘informatie/jaarverslag, procedures en protocollen’
- De schoolarts, zie pagina ‘onze school/externe (zorg)partners’
4. Hoe is ons onderwijs ingericht?
GODSDIENSTONDERWIJS
Onze school is een christelijke basisschool. We werken vanuit ons geloof in God en de Bijbel. Deze identiteit is een deel van het fundament waarop ons onderwijs staat.
Vanuit dit vertrekpunt willen we goed onderwijs geven, een christelijke levenshouding en basiskennis overdragen en een veilige en vertrouwde leer- en leefomgeving onderhouden, waarin iedereen zichzelf mag zijn. In de klas besteden we daar als volgt aandacht aan:
- In iedere groep beginnen en eindigen we de dag met gebed en/of het zingen van christelijke liederen.
- Elke week vertellen we een aantal Bijbelverhalen en andere verhalen rond een bepaald thema. We gebruiken hierbij de methode ‘Kind op Maandag’. Deze verhalen gaan over de omgang van God met de mensen, maar ook over hoe we omgaan met elkaar. Over deze verhalen gaan we met de kinderen in gesprek. Aan Christelijke normen en waarden schenken we daarbij uitdrukkelijk aandacht. Hierbij valt te denken aan basisvertrouwen, samenwerking, echt of onecht, waar of onwaar, recht of onrecht, gerechtigheid en respect hebben voor elkaar.
- We vieren (gezamenlijk) het kerstfeest en het paasfeest. In de groep komen ook de overige Christelijke feesten aan de orde.
4.1. Activiteiten in groep 1 en 2
Bij onze groepen 1/2 ligt de nadruk op het ontwikkelen van taal- en rekenvaardigheden, werken met ontwikkelingsmateriaal, beweging, expressie en sociale vaardigheden.
De schooldag begint en eindigt meestal in de kring. De kinderen praten dan over allerlei dagelijkse zaken, zingen liedjes en leren met elkaar op een speelse manier belangrijke basisbegrippen. Na de beginkring gaan de kleuters op het schoolplein of in het speellokaal spelen of spelend werken in het klaslokaal en op de gang. De activiteiten vinden plaats aan de hand van thema’s die aansluiten bij de directe belevingswereld van de kinderen. Voor de invulling van de thema’s wordt Kleuteruniversiteit als bronnenboek gebruikt.
4.1.1. Spelen en werken
Het spelend werken doen de kinderen aan tafels of in de themahoeken zoals de bouw-, huis-, zand/water-, timmer-, en lees/luisterhoek, en steeds weer nieuwe hoeken die passen bij het thema. Dit spelend werken wordt gestuurd middels een keuzebord, waarop kinderen aangeven welke activiteit zij willen doen. Zo kunnen zij de activiteiten kiezen waar ze zin in hebben en kan de leerkracht hun ontwikkeling in de gaten houden.
In het begin van groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Leren gebeurt vooral door spelen. Als de kinderen wat langer op school zijn, krijgen ze een Schatkaart. De Schatkaart sluit aan bij het thema dat er in de groep centraal staat. Op de kaart staan opdrachten die de kinderen zo zelfstandig mogelijk in een week leren doen: creatieve opdrachten, reken- en taalspelletjes en werken met ontwikkelingsmateriaal wat ze zelf al kunnen ‘nakijken’. Ook doen ze activiteiten met de leerkracht in een kleine kring of ze spelen in een hoek die naar het thema is ingericht.
In groep 2 bevat de Schatkaart meer opdrachten. We zorgen voor een geleidelijke verschuiving van stimuleren en begeleiden naar systematische instructie. Zo krijgen oudere kleuters meer gebonden taken dan jongere kleuters. De leerkracht krijgt een meer sturende rol. Aan de oudste kleuters worden ook speelse activiteiten aangeboden die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven.

4.1.2. Bewegingsonderwijs
Een kleuter heeft veel behoefte om te bewegen. Dit is heel belangrijk voor een jong kind. Zo ontwikkelt het de grove en fijne motoriek, leert goede omgangsvormen en leert zich oriënteren in de ruimte. Elke dag is er veel gelegenheid voor de kinderen om binnen en buiten te spelen. Zowel in het speellokaal als op het plein worden bewegingscircuits opgezet zodat het kind alle basale vaardigheden ontwikkelt. Ook kunnen de kinderen veel vrij (samen)spelen met alle aanwezige materialen.

4.1.3. Digitale ontwikkeling
De school beschikt over voldoende moderne chromebooks om met een hele klas tegelijk met software te kunnen werken. Bij de kleuters gebruiken we deze mogelijkheden beperkt: één keer per week, ondersteunend aan andere leerdoelen spelen zij online spellen die bij onze methode passen. Er zijn zoveel andere manieren waarop kinderen - en zeker kleuters - iets leren!
4.2. Activiteiten in de groepen 3 - 8
Ten opzichte van de kleutergroepen werken we vanaf groep 3 meer met methodes. Vijf maal per jaar staat er binnen de hele school één thema centraal. Alle klassen zijn dan met hetzelfde onderwerp of project bezig. Naast de in deze paragraaf genoemde methoden gebruiken we vele en gevarieerde andere materialen en werkvormen om de vakken te integreren en te verrijken. De kinderen werken bij bijna alle vakken met een softwarepakket of op een website en er is modern zelfstandig werkmateriaal waaruit de kinderen kunnen kiezen ter aanvulling van de gewone lesstof.
4.2.1. Lezen
In groep 3 leren de kinderen lezen met de nieuwste versie van de methode ‘Veilig Leren Lezen (KIM-versie)’. De nadruk ligt in deze groep op het technisch correct leren lezen van teksten. Vanaf groep 4 komt de nadruk steeds meer te liggen op het begrijpend lezen en later ook op het studerend lezen. De methode ‘Nieuwsbegrip XL’ vormt hierbij een uitstekend handvat. Deze methode kenmerkt zich door actualiteit: leerlingen passen begrijpend leesstrategieën toe op actuele onderwerpen. Deze manier van werken spreekt aan.
Uiteraard vinden we leesplezier ook belangrijk. Het lezen uit de schoolbibliotheek, bibliotheekbezoek en het voorlezen door de leerkracht dragen ook bij aan het stimuleren van lezen. We doen ieder jaar ook mee met de Kinderboekenweek. Vanaf januari 2021 gaan wij een samenwerking aan met de Bibliotheek op School.
Naast het lezen in de groep wordt er elke dagelijks groepsdoorbrekend gelezen, waarbij lezers uit de hogere groepen de jonge lezers coachen. Zo leren alle kinderen snel en goed lezen.
4.2.2. Taal en spelling
PIT is de methode waarmee we de ontwikkeling van de taalvaardigheden van de kinderen ondersteunen. Deze methode kenmerkt zich door een sterke spellingen woordenschatleerlijn en de optimale mogelijkheid om te differentiëren naar niveau, leerstrategie en tempo.
Ons taalonderwijs is veelomvattend. De woordenschat wordt uitgebreid, er is aandacht voor het verwoorden van ideeën, spelling en luisteren naar en praten met anderen. Naast het schriftelijk taalwerk, leren we kinderen ook verhalen schrijven, spreekbeurten en boekbesprekingen houden. Ze leren structuur aan te brengen in hun denken door in stapjes te denken: eerst observeren, dan informatie ordenen en dan pas oordelen. Ze leren ook te redeneren, betogen en overtuigen.
De methode kent een spannende multimediale verhaallijn. De personages en belevenissen groeien door de leerjaren mee. De opdrachten en manier van aanbieden zijn divers, zodat alle leerlingen op hun manier kunnen leren. De opdrachten bieden ruimte voor zelfstandige, klassikale, digitale en coöperatieve werkvormen.
4.2.3. Rekenen
Vroeger werd rekenen slechts gezien als het leren van technieken om bij optel- en aftreksommen, vermenigvuldigen, delen en breuken tot het juiste antwoord te komen. Tegenwoordig leren de kinderen met inzicht en overleg het goede antwoord te vinden. Kinderen leren behalve de rekenkundige bewerkingen ook te werken met tabellen en grafieken, te schatten en allerlei rekenkundige problemen op te lossen. Het gaat niet meer alleen om het resultaat, maar ook om de berekening zelf.
De basis van ons rekenaanbod ligt in de methode ‘Wereld in getallen’, die op drie niveaus in de groep wordt uitgewerkt. De eerste groep gaat versneld door de basisstof heen, waarna zij verder gaan met verrijkingsstof. De tweede en derde groep krijgen basisinstructie, waarna ook zij de opdrachten maken. De leerlingen die extra begeleiding nodig hebben krijgen verlengde instructie en oefenen uitgebreid onder begeleiding van de leerkracht. Een deel van de lessen verwerken de leerlingen dagelijks binnen de bij de methode behorende software. Daarnaast maken we van groep 3 t/m 8 gebruik van Bareka en rekensprint.
4.2.4. Digitale ontwikkeling
Digitale reken-, lees- en spellingprogramma’s en programma’s voor wereldoriëntatie staan vanaf groep 3 meerdere malen per week op de planning. De leerlingen werken zowel op momenten dat dat past bij hun individuele dagtaak, maar ook met de hele groep tegelijk op de computer.
De kinderen leren het internet te gebruiken voor informatieverwerving. We hebben ervoor gekozen om de sites niet af te schermen, maar de kinderen ermee te leren omgaan. Daarvoor tekenen de leerlingen vanaf groep 5 een internetprotocol.
4.2.5. Schrijven
Vanaf groep 3 wordt het schrijven systematisch aangeleerd door middel van de methodes Pennestreken. We vinden het belangrijk dat een kind een duidelijk en leesbaar handschrift heeft. De kinderen schrijven in groep 3 t/m groep 6 met potlood, omdat dit belangrijk is voor de ontwikkeling van een goed handschrift.

4.2.6. Wereldoriëntatie
Aardrijkskunde, geschiedenis en biologie worden op onze school geïntegreerd gegeven met behulp van de methode Faqta. Deze methode biedt veel mogelijkheden om in te gaan op de actualiteit. Beeldmateriaal en internet spelen een ondersteunende rol. Af en toe nemen we deel aan een excursie of een natuurles van het Hoeksche Waards Landschap.
Voor verkeer gebruiken we materialen en activiteiten zodat leerlingen op een praktische manier leren om zich veilig door het verkeer te bewegen. Elk jaar hebben we drie praktijklessen van School op Seef. Hierbij oefenen de kinderen verschillende vaardigheden die ze in het verkeer nodig hebben. Een afsluitend praktisch en theoretisch verkeersexamen in groep 7 of 8 maakt hier deel van uit.
In het jaar dat er geen verkeersexamen op het programma staat krijgen de leerlingen van groep 7 en 8 EHBO en doen zij hierin examen.
4.2.7. Expressie-activiteiten
Ook de creatieve ontwikkeling van een leerling is heel belangrijk; het gaat niet alleen om hoofd-werk! Naast het aanleren van een aantal technieken en het leren hanteren van de benodigde gereedschappen en materialen, ligt de nadruk op de ontwikkeling van creatieve vaardigheden. Tekenen, handvaardigheid, drama en muziek verrijken de lessen en zijn voor veel kinderen een andere manier om te leren..
Elke week staat er muziek, tekenen en handvaardigheid op het programma. De lessen worden door een leerkracht of een andere deskundige gegeven. Een paar keer per jaar vindt er een gezamenlijke afsluiting plaats zodat de leerlingen aan elkaar kunnen presenteren wat ze gedaan of gemaakt hebben.
Eén keer in de twee weken begeleidt een muziekdocent van Muziekschool Hoeksche Waard de muzieklessen binnen de groep. Zo leren we met elkaar muzikale vaardigheden op een hoger niveau.
Naast het volgen van de creatieve vakken binnen de school, nemen we deel aan activiteiten van het CmK; Cultuureducatie met Kwaliteiten bezoeken we af en toe een concert of museum. Zo maken de kinderen kennis met allerlei kunststromingen binnen dans, kunst, muziek en drama.
4.2.8. Bewegingsonderwijs
Groep 3 t/m 8 hebben gym in sporthal ‘Het Paradijs’. De lessen worden gegeven door een vakleerkracht vanuit Regiekr8.
4.2.9. Sociaal-emotionele ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat kinderen lekker in hun vel zitten en zich thuis voelen in de groep. Dat zijn de belangrijkste voorwaarden om te kunnen leren. We besteden aan het begin van de dag en tijdens de lessen veel aandacht aan omgangsvormen. Door het toepassen van de methode ‘Leefstijl’ verzekeren we ons van goede ondersteuning van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.
4.2.10. Techniek
Wat is stroom? Hoe werkt een zonnecel? Hoe bouw ik een stevige constructie? Kan ik ook tandpasta maken? Dit zijn technische problemen die tot de verbeelding van de kinderen spreken. Met de Techniek Torens vinden de leerlingen in groepjes antwoorden op deze en vele andere technische vragen.
Bovendien doen we regelmatigmee met het Techniektoernooi. De kinderen moeten het in wedstrijdvorm tegen andere scholen opnemen door een technisch product te maken volgens een door het toernooi verstrekte technische omschrijving. Een echte uitdaging dus!
4.2.11. School op Seef - praktische verkeerslessen
In 2017 heeft onze school het verkeersveiligheidslabel ontvangen van SCHOOL op SEEF. SCHOOL op SEEF is een initiatief van het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland en helpt leerlingen van basisscholen om zich veilig en verantwoord te gedragen in het verkeer. Het programma bevat allerlei soorten lessen: van leerzame filmpjes tot uitdagende verkeersplaten, van uitleg in de klas tot speelse oefeningen in de praktijk. Het geeft ons alle hulpmiddelen om met verkeersveiligheid aan de slag te gaan, maar de school kan dit niet alleen.
Wat zo mooi is aan SCHOOL op SEEF is dat het bestaat uit een samenwerking tussen school, gemeente en (verkeers)ouders, zodat niet alleen de school, maar de hele omgeving veiliger wordt. Een label van SCHOOL op SEEF is 3 jaar geldig en dan moet de school herlabeld worden. In 2024 is opnieuw het label aangevraagd. Na een gesprek met de commissie kregen wij het bericht dat de Keuchenius voor de derde keer het verkeersveiligheidslabel heeft ontvangen. De SCHOOL op SEEF-commissie geeft aan dat ze zeer tevreden zijn over de goede jaarplanning waarin de verkeerslessen zijn opgenomen, het contact met de gemeente en het inzicht hebben in de knelpunten rondom de school.

4.3. Aanbod voor leerlingen met een voorsprong
Verrijkingsmappen, een eigen werkplanning en individuele weektaken liggen aan de basis om kinderen met een hoge intelligentie uit te dagen om hun talent op bepaalde gebieden goed te gebruiken. Als School met Talent vinden we het belangrijk om meerbegaafde kinderen goed te begeleiden en te volgen; zij denken anders, leren anders, redeneren anders. Zij hebben meer uitdaging nodig en werken voor één of meerdere vakgebieden in een andere jaargroep of krijgen verrijkingsmateriaal aangeboden, zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen en boven het groepsgemiddelde blijven presteren. Volgens hun eigen planning op hun werkkaart werken zij, individueel of met andere leerlingen, in hun verrijkingsmappen aan eigen leerdoelen.
4.3.1. De Kangoeroeklas: Met sprongen vooruit!
Ook dit schooljaar wordt binnen CSG De Waard een regionale plusklas ingezet, genaamd ‘De Kangoeroeklas’. In deze klas wordt onderwijs verzorgd aan (vermeend hoog)begaafde leerlingen. De leerlingen komen één dagdeel per week bij elkaar. De rest van de schoolweek bieden de eigen scholen vanzelfsprekend een uitdagend en passend programma.
Deelnemende (hoog)begaafde kinderen denken anders, leren anders, redeneren anders. Naast uitdaging op cognitief gebied, aangeboden op de eigen basisschool, hebben de deelnemers aan de Kangoeroeklas behoefte aan contacten met ontwikkelingsgelijken. Zij hebben op een bepaalde manier ‘last’ van hun talent. In de Kangoeroeklas wordt aandacht aan deze onderwijsbehoefte besteed.
Zo is er veel aandacht voor de sociale emotionele kant van de kinderen, voor het leerproces in het algemeen, voor de executieve functies en voor het ontwikkelen van autonomie en zelfverantwoordelijkheid. Enkele dingen waar leerlingen binnen de Kangoeroeklassen aan werken zijn: samenwerken, zelfreflectie, kritiek geven en ontvangen, zelf opzoeken en aangaan van uitdagingen, verwoorden en uiten van dingen, discussiëren en filosoferen, doorzetten, plannen maken en uitvoeren, presenteren, je zelf ontdekken en jezelf leren zijn of blijven.
Kinderen kunnen deelnemen als zij gediagnosticeerd hoogbegaafd zijn of een hoge intelligentie hebben én hinder ondervinden van hun eigen begaafdheid.
Aanmelden voor de Kangoeroeklas verloopt via de intern begeleider en hoogbegaafdheidscoördinator van de school van uw zoon of dochter. De aanmelding wordt altijd beoordeeld door een toelatingscommissie die toetst of het kind daadwerkelijk in aanmerking komt voor plaatsing.
Ieder jaar verschijnt in september een Kangoeroegids met daarin gedetailleerde informatie over de gang van zaken.
4.4. Bijzondere activiteiten
In de loop van het cursusjaar gaan alle groepen op schoolreis. De bestemming wordt bepaald in overleg met de ouderraad. De leerlingen van groep 8 gaan aan het einde van het schooljaar drie dagen op schoolkamp.Via nieuwsitems op de site wordt u hier ieder jaar tijdig over geïnformeerd.
Andere bijzondere activiteiten door het jaar heen:
- Schoolbrede projecten
- Project Kinderboekenweek
- Activiteiten rond sinterklaas
- Kerstfeest
- Paasfeest
- Cultuuractiviteiten via CmK
- Gastlessen techniek en natuur
- Excursies, zoals naar het Hoekschewaards Landschap en boerderijbezoeken
- Sportdagen
- Zomerfeest
- Verjaardagen vieren
- Musical groep 8
Alle bovengenoemde activiteiten zijn officieel opgenomen in de jaarplanner. Deelname is verplicht.
5. Ouders en de school
OUDERBETROKKENHEID
Vanuit onze visie vinden we ouderbetrokkenheid heel belangrijk. U kent uw kind het best en het langst; u bent verantwoordelijk voor de opvoeding van uw kind. De betrokkenheid van ouders bij hun kind(eren) beïnvloedt de leerprestaties, de werkhouding en het gedrag van hun kind in hoge mate! Ouders kunnen de school van cruciale informatie voorzien en ze kunnen waardevolle tips geven voor de ondersteuningaanpak van hun kind. We vinden het belangrijk om samen te zoeken naar kansen voor een kind, om niet vanuit problemen te denken, en om hierover heldere afspraken te maken.
Van school uit proberen we u goed op de hoogte te houden van alle activiteiten die op school plaatsvinden. U kunt op vele manieren betrokken zijn bij de dagelijkse gang van zaken op school, bijvoorbeeld als hulpouder in de groep van uw kind of als lid van de ouderraad of van de medezeggenschapsraad. Uw hulp en betrokkenheid vinden wij heel waardevol!

Cadeau van de ouders ontvangen n.a.v. de thuiswerkperiode
5.1. Nieuwsberichten, belangrijke data en andere informatie
Op een basisschool bruist het van de activiteiten die soms voor één of een paar groepen gelden en soms voor de hele school. Via het interactieve communicatiesysteem PARRO wordt u op de hoogte gehouden. Eén keer per maand ontvangt u een nieuwsbrief in uw mailbox.
Voorafgaand aan een jaar ontvangt u een jaarplanner, met alle data uit het schooljaar die voor u van belang zijn. Noteert u deze data in uw agenda?
5.2. Informatie- en spreekavonden
Aan het begin van elk cursusjaar houden we in de groepen 3 en 8 een informatiemoment.
Een aantal keren per jaar zijn er oudercontactavonden. In de eerste weken van het schooljaar wordt u met uw kind uitgenodigd voor het startgesprek. De andere gespreksmomenten zijn gekoppeld aan het moment dat de kinderen een rapport krijgen, zodat u de groepsleerkracht kunt spreken over de vorderingen van uw kind. Uiteraard bent u ook tussendoor altijd welkom voor een gesprek, zowel met de leerkrachten als de directie.
In de jaarplanner kunt u de data vinden van de informatie- en spreekavonden.
5.3. Inloopochtenden
Op onze school is het ook mogelijk om eens ‘een kijkje in de keuken’ te nemen. Elk schooljaar heeft u in alle groepen de mogelijkheid om een deel van de dag mee te draaien in de groep van uw kind. In de Jaarplanner vindt u de data waarop dat mogelijk is. Bij de leerkracht van uw kind kunt u zich inschrijven voor een bepaald dagdeel.
5.4. Hulp- en klassenouders
Bij heel veel activiteiten in school is de hulp van ouders onmisbaar. We hebben binnen onze school de afspraak dat elke ouder minimaal één keer per jaar ergens mee meehelpt - vele handen…
Aan het begin van elk schooljaar wordt geïnventariseerd wie er waarmee meehelpt: u kunt zich dan opgeven als klassenouder, leeshulp , hulp bij kerstopbouw of -afbraak, crea-activiteiten, kleine klusjes en nog veel meer.
5.5. De ouderraad (OR) en ouderbijdrage
"Mogen wij ons even voorstellen, wij zijn de leden van de Ouderraad van de Keuchenius. Een enthousiaste groep ouders die met nog veel meer enthousiasme en toewijding samen met de leerkrachten van onze school het Sinterklaasfeest, het kerstfeest, project, zending, Paasfeest, schoolreis, zomerfeest, avondvierdaagse, afscheidsmusical van groep 8 en de schoolfotograaf voor uw kind(eren) organiseren. Tevens beheren wij de ouderbijdrage waar deze feesten van bekostigd worden.
Hulp kunnen wij altijd gebruiken, als OR-lid of als hulpouder in de groep van uw kind voor bijvoorbeeld leeshulp of meehelpen met het versieren van de school voor een feest. Heeft u hier interesse in of wilt u hier iets over vragen stuur ons dan een mail op or.keuchenius@csgdewaard.nl of schiet ons aan op school.
Wij hopen dat u ons komt helpen."
De zittingsduur in de ouderraad is drie jaar. Men kan zich daarna herkiesbaar stellen. Jaarlijks zijn er verkiezingen.
De ouderbijdrage
Elk jaar wordt door de ouderraad een bijdrage gevraagd voor het schoolfonds. Dit is voor activiteiten die niet uit de vergoedingen door het ministerie bekostigd kunnen worden, zoals de kosten van projecten, extra materialen, vieringen, feestmaaltijden en excursies.
Deze vrijwillige ouderbijdrage voor extra activiteiten buiten de lessen om is niet verplicht. Kinderen van ouders die hiervoor niet betalen, mogen altijd meedoen.
Het richtbedrag voor deze vrijwillige ouderbijdrage € 30,00 per kind, over te maken op rekening NL62RABO01120.75.843, t.n.v. St. Ouderbijdragen De Waard, Ouderraad Keuchenius. De ouderraad beheert het schoolfonds. U kunt de penningmeester van de OR bereiken
via penningmeester.keuchenius@csgdewaard.nl
5.6. De medezeggenschapsraad (MR)
De medezeggenschapsraad op onze school bestaat uit zes leden: drie ouders en drie personeelsleden. We spreken met elkaar over zaken die de ouders (en hun kinderen) aangaan en zaken die het personeel aangaan.
De MR wil een bijdrage leveren aan kwalitatief goed onderwijs en een goede sfeer binnen de school. Dit proberen we te bereiken door het beleid van de school en de dagelijkse gang van zaken binnen de school op een positief kritische manier te volgen. Ook ondersteunen we openheid en overleg tussen schoolleiding, leerkrachten en ouders. De MR heeft instemmings- en adviesrecht, dus samen werken we aan het schoolbeleid. We volgen het beleid van het bestuur voor zover dit het belang van de Keuchenius raakt. Hierbij valt te denken aan de vakantieregeling, de schoolgids en veiligheid op school. Ook denken we als MR mee over de invulling van bijvoorbeeld het schoolplan en buigen wij ons over het financieel beleid van onze school.
Bent u van mening dat er zaken zijn, betreffende de school, die niet kloppen of heeft u vragen, dan kunt u altijd contact met de MR opnemen via: mr.keuchenius@csgdewaard.nl
Verder kunt u uw ideeën en opmerkingen deponeren in de MR-ideeënbus die u kunt vinden in de school.
5.7. Klachtenprocedure
Waar samengewerkt wordt, kunnen spanningen ontstaan. Spanningen tussen een leerling of een ouder enerzijds en de schoolleiding, een leerkracht of een ander die bij school is betrokken anderzijds. Natuurlijk bespreekt u een probleem in eerste instantie met de betreffende persoon. Mocht u er met die persoon of de schoolleiding niet uitkomen dan kunt u op onze site, pagina Jaarverslag, procedures en protocollen, of op https://csgdewaard.nl/over-de-waard/organisatie/klachtenprocedure lezen hoe u kunt handelen.
5.8. Andere belangrijke procedures
Met de volgende procedures kunt u te maken krijgen. U treft ze aan op de pagina ‘jaarverslag, procedures en protocollen’ van onze site:
- Gedragsprotocol
- Anti-pestprotocol
- Schorsen en verwijderen van leerlingen
- Meldcode huiselijk geweld
- Vertrouwensinspecteurs
6. Onderwijsontwikkeling en resultaten
ONDERWIJSONTWIKKELING
Het onderwijs is het laatste decennium behoorlijk veranderd en zal de komende jaren blijven veranderen. Ons team besteedt, naast het lesgeven en organiseren van activiteiten, veel aandacht aan ontwikkeling van de school en persoonlijke professionalisering. Ieder jaar organiseren we als team vijf studiedagen, zodat wij nieuwe ontwikkelingen binnen de school kunnen starten, nieuwe methodes goed kunnen invoeren en onderwijs kunnen blijven aanbieden dat bij de maatschappelijke ontwikkelingen past.
Welke ontwikkelingen wij de komende jaren door gaan maken en hoe wij ons onderwijs willen ontwikkelen, hebben we beschreven in ons Schoolplan. U kunt de meerjarenplanning en ons jaarplan inzien inzien op onze site, pagina ‘onze school/onderwijsontwikkeling’. Ook kunt u onze school terugvinden op https://www.scholenopdekaart.nl.
6.1. Schoolresultaten
De belangrijkste opbrengsten van ons onderwijs zijn onze leerlingen: gelukkige leerlingen die vaardig zijn om zich verder te ontwikkelen en die zich waardig en aardig kunnen gedragen in de maatschappij.
In de visie van de school hebben wij omschreven dat we streven naar een ononderbroken ontwikkeling en het onderwijs zo veel mogelijk afstemmen op de individuele mogelijkheden van het kind. In hoofdstuk 3 heeft u gelezen hoe we de resultaten van leerlingen meten en vastleggen in het leerlingvolgsysteem. Over de resultaten van uw eigen kind wordt met u persoonlijk gesproken tijdens de oudercontactavonden.
Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen van groep 8 verplicht de doorstroomtoest. Deze toets meet het taal- en rekenniveau van uw kind na acht jaar basisschool. Scholen kunnen zelf kiezen welke (door het ministerie van OCW goedgekeurde) doorstroomtoetst ze afnemen. Wij kiezen als school voor IEP, omdat deze het beste past bij de visie van onze school.
Welk percentage van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogeljk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de singaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
100% van onze leerlingen heeft op de doorstroomtoets van 2024-2025 het fundamenteel niveau behaalt.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Voor onze school is de signaleringswaarde 48,6 %.
65,3% van onze leerlingen heeft het streefniveau behaald, dat is boven de signaleringswaarde en het landelijk gemiddelde.
Bovenstaande gegevens kunt u ook zien op 'Scholen op de Kaart'. Ook de uitstroomgegevens richting het Voortgezet Onderwijs, die op de pagina 'Schooladvies' en 'Plaats in het voortgezet onderwijs na drie jaar' op diezelfde site staan, tonen die goede resultaten aan.
7. Schooltijden en vakantierooster
De volgende schooltijden gelden voor onze school:
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 08.30 – 14.30 uur
woensdag: 08.30 – 12.30 uur
10 minuten voor aanvang gaat de bel en gaat de deur open. De kinderen gaan naar binnen waar ze door de leerkracht worden ontvangen.
Vakantierooster 2024-2025
- Herfstvakantie 28 oktober t/m 1 november 2024
- Kerstvakantie 23 december 2024 t/m 3 januari 2025
- Voorjaarsvakantie 24 t/m 28 februari 2025
- Meivakantie 18 april t/m 5 mei 2025
- Hemelvaartvakantie 29 en 30 mei 2025
- Pinkstervakantie 9 juni 2025
- Zomervakantie 21 juli t/m 29 augustus 2025
7.1. Vakantie- en verlofregeling
Uw kind is leerplichtig vanaf de eerste schooldag van de maand volgend op die waarin uw kind de leeftijd van 5 jaar bereikt. Buitengewoon vakantieverlof wordt door de leerplichtwet beperkt tot zeer uitzonderlijke gevallen. Alle verzoeken kunt u 6 weken van te voren schriftelijk indienen bij de directeur. Vanaf de pagina 'Formulieren' is het verlofformulier te downloaden dat u ingevuld bij de directeur kunt inleveren.

8. Overige informatie
Melden afwezigheid
Indien uw kind door ziekte of andere onvoorziene omstandigheden de school niet kan bezoeken, verzoeken wij u dit door te geven via PARRO, het liefst uiterlijk een kwartier voor schooltijd.
U kunt een wijziging in uw telefoonnummer, extra nummers of e-mailadres aan ons doorgeven via het ouderportaal van ons leerlingvolgsysteem Parnassys.
8.1. Eten en drinken tijdens de pauze
De kinderen mogen iets te eten en te drinken meenemen voor de ochtendpauze. Denkt u hierbij aan een gezonde koek, een boterham of een stukje fruit; geen chips, chocola of snoep. Het drinken mag geen priklimonade zijn. Op deze manier proberen wij de onderlinge verschillen beperkt te houden. Op feesten en verjaardagen mag hiervan afgeweken worden. Informeert u bij een traktatie vooraf even bij de leerkracht van uw kind naar eventuele voedselallergieën van klasgenoten.
8.2. Overblijven (TSO)
De organisatie hiervan is geheel in handen van de commerciële organisatie TSO-club. Via deze organisatie communiceert u en betaalt u. U heeft hiervoor een speciale toegang via de TSO-club app.
Op De Keuchenius rekenen we bewust de overblijftijd niet onder lestijd; daar is deze tijd veel te kostbaar voor. We kennen dus geen continurooster, maar een middagpauze van 45 minuten.
Op De Keuchenius zien we graag dat de leerlingen op school eten om zo de rust in het dagprogramma voor alle leerlingen te bewaken. Alle leerlingen lunchen en spelen tussen 11.30 en 12.30 uur.
De leerkrachten eten zelf met de kinderen, waarna ze onder begeleiding van overblijfouders en een medewerker van de TSO-club gaan buitenspelen.
Het overblijven kost €100,- per leerling, voor een heel schooljaar. Halverwege het schooljaar ontvangt u de factuur voor de TSO.

8.3. Buitenschoolse opvang (BSO)
In onze school is een ruimte ingericht voor voor- en naschoolse opvang. Deze wordt verzorgd door Kibeo, een professionele organisatie voor buitenschoolse opvang. Informatie is op te vragen bij de directie of bij Kibeo, www.kibeo.nl, tel:0113760250
8.4. Verjaardagen
Als een kind jarig is, mag het in de klas trakteren. Kleuters mogen die dag met ouders een kwartiertje later komen; de groep zit dan al helemaal klaar...! De kinderen gaan in de pauze de klassen rond met een klasgenoot, een feestelijke gebeurtenis voor ieder jarig kind!
Spreekt u de dag waarop de verjaardag wordt gevierd van te voren met de leerkracht af, in verband met alle andere activiteiten?
8.5. Portfolio inclusief rapport
De leerlingen van groep 1 krijgen voor het eerst een portfolio, met rapport, aan het eind van het eerste cursusjaar. Vanaf groep 2 krijgen ze twee keer per jaar een portfolio mee.
In ons portfolio doet de leerling, samen met de leerkracht twee opdrachten waar ze heel trots op zijn. Dat kan bijvoorbeeld een mooie tekening, een repetitie, of een werkblad van lezen zijn.
In het rapport staan de beoordelingen van de toetsen die de kinderen gemaakt hebben. Ook hun leer- en werkgedrag wordt in het rapport beoordeeld. De scores en vaardigheidsgrafieken van Citotoetsen worden aan beide rapporten toegevoegd.
Zo laten we een zo compleet mogelijk beeld van uw kind zien.
We verwachten het rapport binnen 8 weken ondertekend terug.
8.6. Plakboek
Het werk van de kinderen van groep 1 en 2 wordt door de leerkracht verzameld en ingeplakt in plakboeken. In de periode van de spreekavonden kunnen de ouders deze bekijken. Aan het eind van groep 2 mogen de plakboeken mee naar huis.
8.7. Schoolfotograaf
Elk jaar komt de schoolfotograaf op school. Hij maakt dan portret- en groepsfoto’s. U bent nooit verplicht de foto’s af te nemen. De data staan in de Jaarplanner die u ieder jaar krijgt.
8.8. Allergieën en medicijn gebruik
In ons Leerlingvolgsysteem staan de bijzonderheden op medisch gebied vermeld, die voor school belangrijk zijn om te weten. Ouders kunnen via het ouderportaal deze gegevens inzien en wijzigen. Uiteraard worden deze gegevens conform de AVG behandeld.
8.9. Luizencontrole
Na alle vakanties worden de kinderen gecontroleerd op luizen. De data waarop deze controles plaatsvinden staan in de jaarplanner. Wij verzoeken u de kinderen niet met ingewikkelde kapsels naar school te sturen en ook geen gel of haarlak te laten gebruiken. Verder is het heel belangrijk dat u het aan de leerkracht meldt wanneer uw kind hoofdluis heeft en is behandeld.
9. Christelijke Scholengroep De Waard
Onze school maakt deel uit van stichting Christelijke Scholengroep De Waard. Deze stichting beheert in totaal 16 scholen, waaronder 14 basisscholen, een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) en een school voor speciaal onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen (ZML). De scholen staan verspreid in de Hoeksche Waard. De nevenvestiging van de ZML-school staat in Middelharnis. Onze scholen worden door ongeveer 2800 leerlingen bezocht. Er werken ongeveer 350 personeelsleden bij CSG De Waard.
Op alle scholen wordt kwalitatief hoogwaardig christelijk onderwijs gegeven. De leerkrachten spannen zich in het beste uit de kinderen te halen. Voor elk kind geldt het voor hem hoogst bereikbare niveau als doelstelling. Onze missie luidt: CSG De Waard, voor bijzonder goed onderwijs!
Christelijke Scholengroep De Waard heeft een Raad van Toezicht en een College van Bestuur. Hiermee voldoet de stichting aan de wettelijke bepaling dat er onderscheid moet zijn tussen bestuur en toezicht. De heer J. Winters is benoemd als voorzitter van het College van Bestuur.
9.1. Bestuurskantoor
Het bestuurskantoor is het kantoor van de stichting waar de administratie en de ondersteunende diensten zijn ondergebracht. Vanuit dit kantoor ondersteunt het bovenschools managementteam het College van Bestuur en de scholen.
Het bestuurskantoor is gevestigd aan de Maseratilaan 14, 3261 NA Oud-Beijerland, tel.: 621 461, bestuur@csgdewaard.nl.
9.2. Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR)
Beleidsvoornemens van het College van Bestuur worden op basis van het reglement ter advisering of ter instemming voorgelegd aan de GMR. Alle bovenschoolse zaken worden besproken in de GMR, terwijl schoolzaken op het niveau van de MR worden behandeld. De GMR bestaat uit acht personen: vier ouders en vier personeelsleden.
9.3. Website
Meer informatie over Christelijke Scholengroep De Waard kunt u vinden op onze website: www.csgdewaard.nl.
10. Contactgegevens en rekeningnummers
CBS Keuchenius
Weegpad 4-6
3262 CL Oud-Beijerland
Tel.: 0186 - 618 246
keuchenius@csgdewaard.nl
https://keuchenius.csgdewaard.nl/
Directeur
Saskia Luijendijk, s.luijendijk@csgdewaard.nl
Intern Begeleider
Nicole Visser, ib.keuchenius@csgdewaard.nl
Conciërge
Karin Koffijberg, k.koffijberg@csgdewaard.nl
Administratie
admin.keuchenius@csgdewaard.nl
Tussenschoolse opvang
tso.keuchenius@csgdewaard.nl
Ouderraad
or.keuchenius@csgdewaard.nl
Medezeggenschapsraad
mr.keuchenius@csgdewaard.nl
SchoolMaatschappelijk Werk
Sara Ramzani, tel. 06 4071 6473, s.ramzani@kwadraad.nl
Rekeningnummers School
CBS Keuchenius: NL77RABO03511.13.061
Ouderraad
St. Ouderbijdragen De Waard,
Ouderraad Keuchenius: NL62RABO01120.75.843
TSO
St. Ouderbijdragen De Waard,
Overblijfcomm. Keuchenius: NL21RABO03511.68.486
