fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Schoolgids Keuchenius

1. CBS Keuchenius: dit is onze school!

De basisschool bepaalt voor een behoorlijk deel het verloop van een mensenleven.
In de loop van de jaren vertrouwt u uw kind(eren) heel wat uren toe aan de zorg van de juffen en meesters op de basisschool.
Een basisschool kiest u dan ook met zorg.
De Keuchenius is een open christelijke school. Kinderen vanuit allerlei achtergronden vinden er een plaats. Vanuit ons geloof in God en de Bijbel scheppen we de basis voor een veilige en vertrouwde leeromgeving, waarin iedereen zichzelf mag zijn. Een aantal kernwoorden uit deze basis zijn wederzijds respect, normen en waarden en een fijne omgang met elkaar.

Visie op onderwijs
De kwaliteit van ons onderwijs staat voorop. We werken resultaatgericht, maar vinden het net zo belangrijk dat onze kinderen zich goed voelen op school. We werken met hoofd, hart en handen en alle aspecten van de ontwikkeling van kinderen komen aan bod. Er heerst rust op onze school en er zijn regels.
We richten ons onderwijs op het bijbrengen van kennis maar ook op de ontwikkeling van sociale, creatieve, culturele en lichamelijke vaardigheden. Elk kind is uniek. Daarom proberen we zoveel mogelijk aan te sluiten bij de individuele ontwikkeling en op een verantwoorde manier om te gaan met onderlinge verschillen.
Ieder half jaar evalueren we als team onze Cito-resultaten. Ieder jaar kunnen we constateren dat ons onderwijsaanbod er toe leidt dat we geen enkele uitval op enige inspectienorm hebben en dat we bijna al onze eigen (hogere) doelstellingen behalen!

Het schoolklimaat
We vinden het belangrijk dat in onze school een veilige en vertrouwde sfeer heerst waarin elk kind tot zijn recht kan komen. Het is belangrijk dat kinderen elkaar respecteren, leren samenwerken en elkaar helpen. Ook orde en regelmaat dragen bij aan een goed en plezierig werkklimaat.
Scholen verschillen steeds meer in werkwijzen, sfeer en resultaten. Ze verschillen in kwaliteit. Dat maakt het kiezen steeds moeilijker. In deze schoolgids leggen we het bovenstaande verder uit. We willen u laten zien hoe wij werken en wat de behaalde resultaten zijn. U kunt lezen wat u mag verwachten als uw kind een leerling van onze school is of gaat worden.

Aanmelden?
Voor een informatief gesprek of voor het inschrijven van uw kind kunt u contact opnemen met de directeur. Voorafgaand aan de inschrijving vindt een gesprek en een rondleiding door de school plaats. We bespreken wat u van de school kunt verwachten en andersom.
Alle informatie uit de schoolgids staat ook op onze website: https://keuchenius.csgdewaard.nl, onder het kopje ‘informatie’.
De school is ook op Facebook te vinden.

Wij zijn trots op onze goede en gezellige school. Als u vragen heeft of een toelichting wilt, staat de deur altijd voor u open!

Namens het team van CBS Keuchenius,

Marco de Jong, directeur                                         Tel.: 0186 - 618 246
Anke Ende, adjunct-directeur                           keuchenius@csgdewaard.nl

2. Waar staat de Keuchenius voor?

ONZE UITGANGSPUNTEN
Onderwijs en opvoeding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door ons onderwijs en door onze omgang met de leerlingen willen wij hen op hun taak en plaats in de samenleving voorbereiden. Omdat de Keuchenius een christelijke basisschool is, doen wij dit vanuit ons geloof in God en de Bijbel. Deze identiteit is een belangrijk deel van het fundament waarop ons onderwijs staat. We proberen hier in woord en daad inhoud aan te geven. Onze identiteit inspireert ons tot het (voor)leven van onze pedagogische visie en het verdiepen van de inhoud van ons onderwijs:

  • we zien ieder kind zoals het mag zijn en mag worden: een uniek schepsel! Wij hebben het voorrecht het mee te mogen vormen;
  • we leven goede omgangsvormen voor;
  • we stimuleren de ontwikkeling van normen en waarden;
  • we creëren een veilig schoolklimaat;
  • we stimuleren de ontwikkeling van sociale competenties;
  • we stimuleren de ontwikkeling van de sterke en minder sterke kanten van onze leerlingen;
  • we bieden de kinderen passende zorg en begeleiding;
  • we geven de kinderen goed en uitdagend onderwijs;
  • we geven godsdienstonderwijs, vertellen verhalen en zingen met elkaar;
  • we vieren de christelijke feestdagen;
  • we leren onze leerlingen het dragen van verantwoordelijkheid voor de samenleving;
  • we helpen onze leerlingen zich te ontwikkelen tot zelfstandige burgers die betrokken zijn op elkaar en de maatschappij, ver weg en dichtbij.

We verwachten van alle ouders dat zij achter deze uitgangspunten van onze school staan en dat zij er voor zullen zorgen dat hun kinderen deelnemen aan alle schoolactiviteiten die uit onze identiteit voortvloeien. Deze uitgangspunten zijn vertaald in onze visie op onderwijs, zoals u die in dit hoofdstuk kunt lezen.

2.1. Keuchenius, school met talent!

De Keuchenius is een rijke school, omdat we werken met jonge mensen met veel mogelijkheden! Wat is onze visie op kinderen en onderwijs? Waaraan is onze school te herkennen?

2.2. Wij zien leerlingen met vele talenten

Elk kind is uniek. Ons onderwijs is zo ingericht dat we zorg dragen voor de ontwikkeling van de vele en uiteenlopende talenten van onze leerlingen. We stimuleren kinderen om zich in hun sterke kanten te ontplooien en tevens de minder sterke kanten te ontwikkelen. Hoe doen we dit?

  • In groep 1 tot en met 3 werken we thematisch. Ook de vakken in de hogere groepen liggen dicht bij de belevingswereld van de kinderen.
  • Tijdens de lessen kunnen de leerlingen vanaf groep 3 enkele malen per week hun eigen manier van verwerken van de lesstof kiezen: samen of alleen, op papier of aan de computer of beeldend via drama of handvaardigheid.
  • De leerlingen krijgen zo veel mogelijk les op het eigen niveau. Enkele voorbeelden:
    • In de kleutergroepen brengen we de kinderen op een speelse manier met lezen in aanraking. Kinderen die er aan toe zijn kunnen al groeien in hun leesvaardigheid. Vanaf groep 3 wordt het technisch lezen gestructureerd aan alle leerlingen aangeboden. In de groep sluiten we aan bij het individuele leesniveau van de leerling door tutorlezen, met een leescircuit te werken, gerichte opdrachten aan de computer en verwerkingsopdrachten op het individuele niveau. Ook groepsdoorbrekend krijgt het leesonderwijs op niveau vorm: kinderen leren snel lezen onder bege leiding van leerlingen uit hogere groepen (tutorlezen).
    • Bij alle vakken is de klas opgedeeld in drie niveaugroepen. Groep 1 gaat na korte instructie versneld door de lesstof heen en werkt in verrijkingsmateriaal. Groep 2 volgt de gewone uitleg en maakt de lesstof met een weloverwogen minimum aan begeleiding. De derde groep krijgt extra uitleg en maakt de opgaven onder intensievere begeleiding.
    • We werken volgens de principes van groepsdoorbrekend rekenen: rekenaars die hun jaargroep ver vooruit zijn, rekenen mee met de hogere jaargroep.
  • In elke klas zitten leerlingen die bovengemiddeld scoren op één of enkele vakken. Zij krijgen verrijkingsmateriaal aangeboden in de klas, zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen en boven het groepsgemiddelde blijven presteren. Rekenen en begrijpend lezen volgen alle leerlingen op hetzelfde moment. Zo maken we het mogelijk dat een leerling enkele vakken op een hoger of lager niveau kunnen volgen dan van het eigen leerjaar. In een enkel geval kan een kind versneld naar een volgend leerjaar doorstromen.
  • Er zijn ook kinderen die bovengemiddeld presteren op taalgebied. Zij kunnen een tweede taal leren. Daarvoor is een methode Spaans aangeschaft, zodat de kinderen volgens een goede opbouw deze wereldtaal leren.
  • Er is een leerlijn opgezet voor de meerbegaafde kinderen van onze school. De kinderen werken met materiaal op hun eigen niveau volgens een schaduwrooster. Dit werk wordt vooraf en achteraf met de leerling besproken. Sommige leerlingen zitten in de Kangoeroeklas van CSG De Waard.
  • Ieder jaar bieden we enkele creatieve workshops en naschoolse cursussen aan. Zo kunnen kinderen die dat willen zich verder ontwikkelen op deze vlakken. Aan deelname aan deze naschoolse activiteiten zijn kosten verbonden.
  • Ons rapport bevat ook een portfolio met enkele werkstukken. Een portfolio geeft het kind en u een goed beeld van zijn ontwikkeling. Het kind bepaalt voor een deel zelf wat er inkomt en verantwoordt aan de leraar waarom hij bepaalde producten in zijn portfolio wil opnemen. Hiermee reflecteert het kind op zijn eigen werk. Dit is een fijne manier om de specifieke ontwikkeling van uw kind in beeld te brengen.

 

2.3. Onze school biedt passend onderwijs

Op onze school wordt op een adaptieve wijze onderwijs gegeven. De leerkracht stemt het onderwijs zo optimaal mogelijk af op de leer- en ontwikkelingsbehoeften van een kind.

De leerstof is per jaargroep georganiseerd. Kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in één groep. Dit betekent echter niet dat alle kinderen de leerstof op hetzelfde niveau en in hetzelfde tempo verwerken! In elke jaargroep worden de vakken op meerdere niveaus aangeboden.
Zo houden we rekening met de individuele verschillen tussen leerlingen en met hun talenten.

Door ons onderwijs adaptief te organiseren kunnen we differentiatie aanbrengen: het ene kind krijgt voor een bepaald vak meer tijd, instructie en hulp van de leerkracht dan het andere kind. We organiseren dit in de klas door:

  • de nadruk op het leren door spelen in de eerste twee leerjaren;
  • gebruik te maken van een keuzebord bij de kleuters: de kinderen mogen (begeleid) kiezen wat en hoe ze iets spelend leren rondom een gekozen thema;
  • het gebruik van de kleine kring en instructietafel voor verlengde instructie aan kleinere groepen leerlingen die moeite hebben met een (onderdeel van een) vak;
  • het inzetten van voor-instructie voor leerlingen die moeite hebben met een bepaald vak;
  • leerlingen die heel goed zijn in een vak slechts een klein deel van de uitleg te laten volgen, waarna ze in hoog tempo door de gewone stof gaan, om vervolgens in hun verrijkingsstof te gaan werken;
  • ruimte te maken tijdens de lessen voor kinderen die extra hulp nodig hebben bij een vak. Door hen individueel te begeleiden, trekken we hen indien mogelijk weer naar een hoger niveau.

Als school besteden we nadrukkelijk aandacht aan de verschillende vormen van intelligentie van onze kinderen door:

  • taal, rekenen en de overige vakken niet alleen cognitief aan te bieden en te verwerken, maar ook door gesprekken, drama, muziek, poëzie, tekenen en handvaardigheid;
  • toepassing van de TechniekTorens. Dit is een zeer praktische techniekleerlijn in de school. De kinderen leren door samenwerken, bouwen, ontdekken, experimenteren en zien wat ze doen;
  • het organiseren van creatieve workshops voor alle leerlingen uit de midden en bovenbouw. In blokken van een aantal weken achter elkaar mixen we de groepen 4 tot 8 om workshops te volgen. Gedurende een aantal weken wordt er geknutseld, getekend, muziek gemaakt, techniek gevolgd, gedanst en toneelgespeeld. De lessen worden door een leerkracht of een andere deskundige gegeven. Een paar keer per jaar vindt er via een open podium een gezamenlijke afsluiting plaats, waarbij de leerlingen aan elkaar presenteren wat ze gedaan of gemaakt hebben;
  • de goede sfeer in de school als basis voor prettig leren. Door samenwerkopdrachten, aandacht voor elkaar tijdens kringgesprekken en de aandacht voor normen en waarden ontwikkelen de kinderen hun sociale talenten. Daarnaast passen we de methode ’Leefstijl’ toe, een methode met veel praktische oefeningen en spellen waarmee kinderen hun omgangsvormen versterken;
  • de leerlingen een aantal keer per jaar onder schooltijd deel te laten nemen aan culturele activiteiten zoals museumbezoek, optredens van muzikanten en orkesten en theatervoorstellingen.
  • Alle leerlingen krijgen vanaf groep 1 Engels. Leerlingen die uitblinken op taalgebied bieden we vanaf groep 5 een tweede wereldtaal aan.

2.4. We stimuleren onze leerlingen in zelfstandigheid en zelfregulatie

We zorgen voor een ontwikkeling van de zelfstandigheid en een goede voorbereiding op het voortgezet onderwijs doordat:

  • we de kleuters zelf laten kiezen via het keuzebord;
  • duidelijke schoolbrede werkafspraken er voor zorgen dat leerlingen leren om dag- en weektaken zelf in te plannen, deze zo zelfstandig mogelijk uit te voeren en na te kijken;
  • de kinderen in de hogere groepen eigen inbreng hebben in opdrachtkeuze en taken.

2.5. We stimuleren samenwerken

De kinderen leren samen te werken en samen verantwoordelijkheid te dragen door:

  • coöperatief leren / samenwerkend leren (maatjes) toe te passen. Elke dag zijn er delen van lessen waarbij de kinderen kunnen samenwerken. Een kind leert veel door het een ander kind te zien doen, maar ook door de eigen oplossingsmanier aan een ander uit te leggen;
  • sommige vakken via tutorleren aan te bieden. Binnen een jaargroep, maar ook groepsdoorbrekend, kan een leerling die ergens goed in is een ander hierin verder helpen.

2.6. Het schoolklimaat

In onze school bouwen we aan een sfeer die voor de kinderen veilig en vertrouwd is en waarin elk kind tot zijn recht kan komen. Zo’n klimaat is belangrijk om de visie van onze school en gewenste ontwikkeling van onze leerlingen waar te kunnen blijven maken. We vinden het belangrijk dat kinderen elkaar respecteren, leren samenwerken en elkaar helpen. Ook orde en regelmaat dragen bij aan een goed werkklimaat. Hoe werken we als schoolteam, naast de reeds genoemde werkvormen, met de leerlingen aan dit klimaat?

  • WE KENNEN DE SCHOOLBREDE AFSPRAKEN ‘ZO GAAN WIJ MET ELKAAR OM’:
    • IEDEREEN HOORT ERBIJ EN MAG MEEDOEN.
    • WIJ ACCEPTEREN ELKAAR ZOALS WE ZIJN.
    • WE HOUDEN REKENING MET ELKAAR.
    • WIJ LUISTEREN NAAR ELKAAR.
    • WIJ LACHEN MET ELKAAR.
    • WE HELPEN ELKAAR EN WERKEN SAMEN.
    • WIJ PRATEN POSITIEF OVER ELKAAR.
    • WIJ STAAN NIET METEEN MET EEN OORDEEL KLAAR.
    • WE RAKEN NIEMAND ONGEWENST AAN.
    • WE BLIJVEN VAN ELKAARS SPULLEN AF EN BIJ TOEGESTAAN GEBRUIK GAAN WE ER ZORGVULDIG MEE OM.

  • Elke dag begint met een (kring)gesprek over een godsdienstig thema of over een ander onderwerp, alledaagse en bijzondere ervaringen van kinderen, een nieuwsfeit en nog veel meer. Door hierover te praten en op elkaar te reageren ontwikkelen de kinderen hun sociale talenten en leren we de kinderen goed burgerschap;
  • De methode ’Leefstijl’ wordt toegepast: een methode met veel praktische oefeningen en spellen waarmee kinderen hun omgangsvormen versterken;
  • Ieder schooljaar praten en werken we in alle groepen over ‘pesten en de gevolgen ervan’ en over de afspraken uit ons anti-pestprotocol. In dit protocol hebben we incidenteel en structureel pesten gedefinieerd en een duidelijke aanpak vanuit de methodiek ‘Sta op tegen Pesten’ vastgelegd. De aanpak begint bij de preventieve maatregelen in de groep, waarna een stapsgewijs steeds nadrukkelijker begeleiding door de leerkracht, ib’er en directie volgt. Met het toepassen van deze afspraken kunnen we pesten helaas niet volledig voorkomen en uitbannen. We willen er alles aan doen om de kinderen te leren dat gezellige plagerijtjes bij een veilige school horen, maar dat pesten niet en nooit hoort. Ons anti-pestprotocol is te vinden onder de informatiepagina van onze site;
  • Ook maken wij op school gebruik van het gedragsprotocol. Met dit protocol willen we een gezond en veilig schoolklimaat handhaven voor iedereen, door duidelijk te maken welk gedrag er op school gewenst is. Een ieder behoort zich zo veilig te voelen binnen de school, dat hij/zij ongewenst gedrag durft te melden. Samen met betrokken ouders bespreken we de te nemen stappen bij overschrijding van de in dit protocol genoemde grenzen. Dit geeft de directie handvatten bij het omgaan met grensoverschrijdend gedrag. Ook dit protocol kunt u op de informatiepagina terugvinden;
  • Ieder jaar praten we vanaf groep 3 over het gebruik van internet thuis en op school. We maken afspraken over het gebruik van internet op school en deze leggen we vast in het Internetprotocol. Omdat we het belangrijk vinden dat kinderen leren om zelf verantwoordelijkheid te dragen, werken we op school met een (bijna) ongefilterde internettoegang. De activiteiten van leerlingen op het internet wordt door de leerkracht en computerouders in de gaten gehouden. Het internetprotocol staat ook op onze website;
  • Als school helpen we waar mogelijk mee om vervelende zaken die buiten schooltijd voorvallen op te lossen. Dit zorgt ervoor dat we ons veilige klimaat behouden;
  • Eén keer per maand besteden we via onze nieuwsberichten aandacht aan het onderwerp ‘Hoe ga ik met een ander om’. We hopen dat u thuis met uw kind ook aan dit zelfde onderwerp aandacht besteedt;
  • Tijdens het overblijven en bij de BSO in de school gelden dezelfde afspraken;
  • In gedrag verwachten we dat niet alleen de leerkrachten en ouders, maar ook de leerlingen respect voor elkaar tonen. Leerkrachten gebruiken positieve taal en zij verwachten dat van ouders ook. Leerlingen zijn behulpzaam en beleefd naar elkaar en volwassenen. De leerkracht gaat discreet om met vertrouwelijke informatie.

3. Hoe is onze school georganiseerd?

DE LEIDING VAN DE SCHOOL
Directeur: De heer Marco de Jong
Adjunct-directeur: Mevrouw Anke Ende.

In het westelijke deel van Oud-Beijerland staan twee christelijke scholen: de Keuchenius en De Hoeksteen.
Beide scholen zijn zelfstandig, ieder met eigen sterke kenmerken en verschillende schooltijden.
De leiding van onze school is in handen van de staf, bestaande uit de directeur, de adjunct-directeur, de intern begeleider en twee bouwcoördinatoren.

Marco de Jong is directeur van beide scholen. Hij houdt zich voornamelijk bezig met het ontwikkelen van beleid op onderwijskundig gebied, meerjarenplanning en kwaliteitsbewaking. Daarnaast zijn personeelsbeleid, financieel beleid en beheer van het gebouw onderdeel van zijn werk.
Anke Ende, de adjunct-directeur, is het eerste aanspreekpunt voor de Keuchenius en neemt veel praktische zaken en delen van de bovengenoemde beleidsterreinen voor haar rekening.
Wilma de Priëlle is de intern begeleider van de school.

De directie vormt, samen met de de intern begeleider en de bouwcoördinatoren, de staf van de school. Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben is binnen de school een ondersteuningsstructuur opgezet (zie de paragraaf over de leerlingzorg). De intern begeleider coördineert die zorg. De bouwcoördinatoren sturen het onderwijs aan binnen de onderbouw (groepen 1 t/m 3) en de bovenbouw (groepen 4 t/m 8).

3.1. Aanmelden nieuwe leerlingen

Nieuwe leerlingen worden door hun ouders aangemeld bij de directeur. Voorafgaand aan een inschrijving heeft u een oriënterend gesprek met hem. Ongeveer vier maanden voordat uw kind 4 jaar wordt, neemt de intern begeleider contact met u op om over de specifieke kenmerken van uw kind te praten. In overleg met de leerkracht mogen nieuwe kleuters in de maand voordat ze vier worden tien dagdelen komen wennen. Oudere kinderen die we plaatsen kunnen een dag komen meedraaien. De school waar het kind vandaan komt zorgt voor een onderwijskundig rapport. Indien nodig zal er onderzoek plaatsvinden en een handelingsplan worden opgesteld om bepaalde hiaten te verhelpen.

3.2. Groeps- en taakverdeling

De school heeft zes groepen, waarin 10 groepsleerkrachten werkzaam zijn. In vier groepen werken twee leerkrachten. Samen dragen zij de verantwoordelijkheid voor een groep. Om te zorgen voor stabiliteit en herkenbaarheid probeert de school het aantal verschillende leerkrachten voor een groep zo laag mogelijk te houden. De kleutergroep is een gemengde groep: de 4-, 5- en 6-jarige kinderen zitten bij elkaar in de groep. De groepen 3 en 4 zijn homogeen qua leeftijd; de groepen 5/6 en 7/8 vormen combinatiegroepen. Relevante informatie over leerlingen is bij beide leerkrachten bekend. Als er iets voorvalt bij één van de leerkrachten kunt u het best eerst die betreffende leerkracht benaderen. Dit kunt u doen door een afspraak met de leerkracht na schooltijd te maken of een email te sturen. De leerkrachten beantwoorden mailberichten op werkdagen en bij niet dringende zaken uiterlijk binnen 2 weken. Alle leerkrachten hebben, naast het lesgeven aan een groep en de daarbij behorende voorbereiding, correctie en registratie van gegevens, ook diverse andere taken binnen de schoolorganisatie. Voorbeelden van deze taken zijn ICT-coördinatie, preventiemedewerker, MR-lidmaatschap, cultuurcoördinatie, techniekonderwijs, vertrouwenspersoon en het organiseren van allerlei activiteiten, zoals de kerstviering, het sinterklaasfeest en het zomerfeest.

3.3. Stagiars

Jaarlijks loopt een aantal studenten van de PABO stage op onze school. De stage is een wezenlijk onderdeel van hun studie. Uiteraard houdt de groepsleerkracht de eindverantwoordelijkheid voor de groep. De laatste stage van de PABO heet de LIO-stage (Leerkracht In Opleiding), een intensieve praktijkstage ter voorbereiding op het leraarschap. De stagiair staat dat jaar steeds meer dagen van de week zelfstandig voor de groep en functioneert als een volwaardig teamlid. De leerkracht van de groep is aanwezig, maar op de achtergrond en niet perse in de groep. Dagelijks wordt de gang van zaken doorgesproken tussen leerkracht en LIO. Naast PABO-studenten zijn er op onze school ook stagiaires van de opleiding Onderwijsassistent en Helpende Welzijn.

3.4. Vervanging bij verlof, scholing of ziekte

Bij verlof, scholing of ziekte zorgt de directie voor vervanging. Soms is het mogelijk dat degene die als duo-partner voor dezelfde groep staat de vervanging op zich neemt. Als dit niet het geval is, wordt er gezocht naar vervanging door andere collega’s of leerkrachten van buiten de school. Als er (binnen en buiten de school) geen vervanging beschikbaar is, kan een groep verdeeld worden over de andere groepen. Dit gebeurt voor ten hoogste 1 dag per groep per ziektegeval. Als het niet anders kan, dan zijn wij genoodzaakt een groep naar huis te sturen. Dit is al vele jaren niet voorgekomen. Mocht dit onverhoopt toch nodig zijn, dan stellen we de ouders de dag ervoor op de hoogte.

3.5. Leerlingenzorg en passend onderwijs

De inrichting van het zorgtraject kunt u lezen op onze site, pagina Zorgtraject Passend Onderwijs.

3.5.1. De intern begeleider

Riekie van Betuw, onze intern begeleider (ib‘er), volgt de ontwikkeling van alle leerlingen. Zij coördineert de basisen extra ondersteuning voor alle leerlingen die deze zorg nodig hebben vanwege leer- en/of gedragsproblemen. Als intern begeleider ondersteunt zij collega’s met adviezen, neemt individuele toetsen bij de kinderen af en voert (zorg)gesprekken met ouders, leerlingen en leerkrachten. Als de extra hulp in de eigen groep er niet voor kan zorgen dat de leerling op het niveau van de groep mee kan blijven
draaien, bespreken de leerkracht en de ib‘er de ontwikkeling van deze leerling.

3.5.2. Het leerlingdossier

Binnen onze school werken we met een leerlingvolgsysteem, zodat we de ontwikkeling van elke leerling goed kunnen volgen. Van elk kind houden we een dossier bij met gegevens over de ontwikkeling van het kind op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Het dossier bevat onder meer observaties, toetsgegevens, resultaten van het werken in de groep, handelingsplannen en verslagen van gesprekken met het kind, ouders of externe deskundigen. Het dossier kan op afspraak door de ouders op school worden ingezien. De gegevens worden in het kader van de wet op de privacy vertrouwelijk behandeld.

3.6. Versnellen of vertragen

In principe doorloopt een kind de basisschool in acht opeenvolgende jaren. Soms komt het voor dat besloten wordt het kind een jaar over te laten doen. Uiteraard hebben er dan al diverse zorggesprekken plaatsgevonden en worden ouders betrokken in het proces rond het doubleren. Redenen voor het laten doubleren van een kind kunnen zijn dat de extra hulp onvoldoende resultaat heeft opgeleverd of omdat de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind achterblijft. Een kind dat een jaar overdoet wordt extra ondersteund volgens een specifieke aanpak, beschreven in het zorgdeel van het groepsplan. Zo wordt het kind mogelijkheden geboden zich optimaal te ontwikkelen en eventuele achterstanden weg te werken. De uiteindelijke beslissing tot ‘zittenblijven’ is een schoolverantwoordelijkheid. Dit houdt in dat het team van de school een bindend besluit hierover neemt. In een enkel geval kan het voorkomen dat een kind wel naar een volgende groep gaat, maar voor een bepaald vak met een aangepast programma gaat werken. Mogelijk haalt het kind op dat vakgebied niet het beoogde eindniveau van de basisschool. Vanzelfsprekend zal de school inzetten op een zo hoog mogelijk resultaat, in goed overleg met de ouders. Het is ook mogelijk om een groep versneld te doorlopen. Dit gaat volgens de beleidsprocedure die binnen school is opgesteld.

3.7. Welke toetsen nemen we af?

Vanaf groep 3 nemen we voor veel vakgebieden toetsen af die bij de methode horen. Daarnaast nemen we vanaf groep 2 twee keer per jaar, aan de hand van de jaarlijkse
toetskalender, een aantal methode- onafhankelijke CITOtoetsen af. In groep 1 en 2 zijn dat toetsen rond de reken-, lees- en taal-voorwaarden. In groep 3 t/m 8 betreffen het reken-, lees-, taal- en spellingtoetsen. In groep 7 worden Entreetoetsen afgenomen en in groep 8 de landelijke eindtoets. De resultaten van de toetsen worden besproken tijdens de leerlingenbesprekingen.

3.8. De leerlingenraad

Onze school kent een leerlingenraad. Twee leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8 zijn gekozen tot leden van de leerlingenraad. Met de directeur (meester Marco) vergaderen zij over allerlei zaken die belangrijk zijn voor de school en de leerlingen. Via de nieuwsbrief laten zij weten waar ze zoal mee bezig zijn.

3.9. Overgang naar het voortgezet onderwijs

Op de jaarlijkse informatieavond aan de ouders van de leerlingen in groep 8 wordt voorlichting gegeven over de overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs. In de loop van het cursusjaar delen we folders uit met informatie over open dagen en informatieavonden, zodat u en uw kind zich kunnen oriënteren. In de maand maart vinden de adviesgesprekken plaats. Het advies dat de leerkracht, in overleg met de directeur en ib´er geven, is weloverwogen en niet beïnvloedbaar. Het advies van de leerkracht is gebaseerd op wat deze in de praktijk van alledag met de leerling meemaakt. Hij of zij weet van de prestaties, belangstelling en mogelijkheden van de leerling. De onderwijskundige geschiedenis geven we door aan de ontvangende school voor voortgezet onderwijs. In de jaren nadat de leerlingen van school zijn gegaan, hebben we regelmatig contact met de scholen voor Voortgezet Onderwijs over onze leerlingen en hun vorderingen.

3.10. Schoolmaatschappelijk werk

Marie-José Roefs is de schoolmaatschappelijk werker van onze basisschool, zij werkt op dinsdagochtend. Ze is bereikbaar via het schoolnummer, en via smw.roefs@csgdewaard.nl. Het schoolmaatschappelijk werk is er voor u en al uw vragen met betrekking tot het opgroeien en opvoeden van uw kind(eren). Aarzel niet om eens binnen te stappen, omdat het prettig of nuttig kan zijn om met iemand van gedachten te wisselen, ook voor de kleine vragen!

3.11. Logopedie

Elk jaar screent een logopedist onze 5-jarige leerlingen op het gebied van taal- en spraakproblemen. Opvallende uitkomsten worden met de ouders besproken. Mocht uw kind een vervolgonderzoek of de behandeling van een logopediste nodig hebben, kunt u bij de huisarts een verwijzing vragen. Wij werken samen met Logopediepraktijk Wijnmaalen, die in het gebouw van De Hoeksteen aan de Aalscholver is gevestigd. Gegevens kunt u opvragen bij de intern begeleider.

3.12. Andere belangrijke functies

Op onze school fungeren de volgende personen of instanties die voor u van belang zijn. Op de genoemde pagina van onze site kunt u meer informatie vinden:

  • Een vertrouwenspersoon, zie pagina ‘informatie/ jaarverslag/procedures en documenten’
  • De schoolarts, zie pagina ‘onze school/onze (zorg) partners’

4. De vakgebieden

GODSDIENSTONDERWIJS
Onze school is een christelijke basisschool. Elke schooldag begint en eindigt met een gebed of een lied. Elke week vertelt de leerkracht een aantal verhalen rond een bepaald thema. Deze verhalen gaan over de omgang van God met de mensen, maar ook over hoe we omgaan met elkaar. In de kring praten we over de onderwerpen uit de verhalen verder. De groepen leren bijpassende liederen. We gebruiken hierbij de methode ‘Kind op Maandag’.
Naast de Bijbelvertellingen wordt er aandacht besteed aan de zending. Elke week mogen de kinderen zendingsgeld meebrengen. De zendingscommissie stelt elk jaar een aantal goede doelen voor waaraan de opbrengst wordt besteed. Ook doen we mee aan incidentele acties, zoals de actie ‘Schoenmaatjes’ van Edukans

4.1. Activiteiten in groep 1 en 2

Bij onze groepen 1/2 ligt de nadruk op het ontwikkelen van taal- en rekenvaardigheden, werken met ontwikkelingsmateriaal, beweging, expressie en sociale vaardigheden. De schooldag begint en eindigt meestal in de kring. De kinderen praten dan over allerlei dagelijkse zaken, zingen liedjes en leren met elkaar op een speelse manier belangrijke basisbegrippen. Na de beginkring gaan de kleuters op het schoolplein of in het speellokaal spelen of spelend werken in het klas-lokaal en op de gang. De activiteiten vinden plaats aan de hand van thema’s die aansluiten bij de directe belevingswereld van de kinderen. De thema’s komen uit de methode ‘Schatkist’.

4.1.1. Spelen en werken

Het spelend werken doen de kinderen aan tafels of in de themahoeken zoals de bouw-, huis-, zand/water-, timmer-, en lees/luisterhoek, en steeds weer nieuwe hoeken die passen bij het thema. Dit spelend werken wordt gestuurd middels een keuzebord, waarop kinderen aangeven welke activiteit zij willen doen. Zo kunnen zij de activiteiten kiezen waar ze zin in hebben en kan de juf hun ontwikkeling in de gaten houden.

In het begin van groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Leren gebeurt vooral door spelen. Als de kinderen wat langer op school zijn, krijgen ze een Schatkaart. De Schatkaart sluit aan bij het thema dat er in de groep centraal staat. Op de kaart staan opdrachten die de kinderen zo zelfstandig mogelijk in een week leren doen: creatieve opdrachten, reken- en taalspelletjes en werken met ontwikkelingsmateriaal wat ze zelf al kunnen nakijken. Ook doen ze activiteiten met de juf in een kleine kring of ze spelen in een hoek die naar het thema is ingericht. In groep 2 bevat de Schatkaart meer opdrachten. We zorgen voor een geleidelijke verschuiving van stimuleren en begeleiden naar systematische instructie. Zo krijgen oudere kleuters meer gebonden taken dan jongere kleuters. De leerkracht krijgt een meer sturende rol. Aan de oudste kleuters worden ook speelse activiteiten aangeboden die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven. 

4.1.2. Vroeg engels

Elke leerkracht geeft elke week Engels aan de kleuters. De kinderen leren onder andere de kleuren, de dagen van de week en andere eenvoudige woorden op een speelse manier. Ook zingen ze veel Engelse liedjes.

4.1.3. Bewegingsonderwijs

Een kleuter heeft veel behoefte om te bewegen. Dit is heel belangrijk voor een jong kind. Zo ontwikkelt het de grove en fijne motoriek, leert goede omgangsvormen en leert zich oriënteren in de ruimte. Elke dag is er veel gelegenheid voor de kinderen om binnen en buiten te spelen. Zowel in het speellokaal als op het plein worden bewegingscircuits opgezet zodat het kind alle basale vaardigheden ontwikkelt. Ook kunnen de kinderen veel vrij (samen)spelen met alle aanwezige materialen.

4.2. Activiteiten in de groepen 3 T/M 8

Ten opzichte van de kleutergroepen werken we vanaf groep 3 meer met methodes. Enkele malen per jaar staat er voor de hele school één thema centraal. Alle klassen zijn dan met hetzelfde onderwerp of project bezig. Naast de in deze paragraaf genoemde methoden gebruiken we vele en gevarieerde andere materialen en werkvormen om de vakken te integreren en te verrijken. De kinderen werken bij bijna alle vakken met een softwarepakket of op een website en er is modern zelfstandig werkmateriaal waaruit de kinderen kunnen kiezen ter aanvulling van de gewone lesstof.

4.2.1. Lezen

In groep 3 leren de kinderen lezen met de nieuwste versie van de methode ‘Veilig Leren Lezen’ (KIM-versie). De nadruk ligt in deze groep op het technisch correct leren lezen van teksten. Vanaf groep 4 komt de nadruk steeds meer te liggen op het begrijpend lezen en later ook op het studerend lezen. De methode ‘Goed Gelezen’ vormt hierbij een uitstekend handvat, in combinatie met de kinderkrant ‘Kidsweek’ en onderwerpen uit ‘Nieuwsbegrip’. Uiteraard vinden we leesplezier ook belangrijk. Het lezen uit de schoolbibliotheek, bibliotheekbezoek en het voorlezen door de leerkracht dragen ook bij aan het stimuleren van lezen. Naast het lezen in de groep wordt er elke week groepsdoorbrekend gelezen, waarbij lezers uit de hogere groepen de jonge lezers coachen. Zo leren alle kinderen snel en goed lezen.

4.2.2. Taal

Bij de ontwikkeling van de taalvaardigheden van de kinderen gebruiken we een nieuwe methode: ‘Taalverhaal.nu’.
Deze methode kenmerkt zich door een sterke spellingen woordenschatlijn en de optimale mogelijkheid om te differentiëren naar niveau, leerstrategie en tempo. Ons taalonderwijs is veelomvattend. De woordenschat wordt uitgebreid, er is aandacht voor het verwoorden van ideeën, spelling en luisteren naar en praten met anderen. Naast het schriftelijk taalwerk, leren we kinderen ook verhalen schrijven, spreekbeurten en boekbesprekingen houden. Ze leren structuur aan te brengen in hun denken door in stapjes te denken: eerst observeren, dan informatie ordenen en dan pas oordelen. Ze leren ook te rederneren, betogen en overtuigen. De methode kent een spannende multimediale verhaallijn. De personages en belevenissen groeien door de leerjaren mee. De opdrachten en manier van aanbieden zijn divers, zodat alle leerlingen op hun manier kunnen leren. De opdrachten bieden ruimte voor zelfstandige, klassikale en coöperatieve werkvormen.

4.2.3. Rekenen

Vroeger was rekenen het leren van technieken om bij optel- en aftreksommen, vermenigvuldigen, delen en breuken tot het juiste antwoord te komen. Tegenwoordig leren de kinderen met inzicht en overleg het goede antwoord te vinden. Kinderen leren behalve de rekenkundige bewerkingen ook te werken met tabellen en grafieken, te schatten en allerlei rekenkundige problemen op te lossen. Het gaat niet meer alleen om het resultaat, maar ook om de berekening zelf. De basis van ons rekenaanbod ligt in de nieuwste versie van de methode ‘Wereld in getallen’, die op drie niveaus in de groep wordt uitgewerkt. De eerste groep gaat versneld door de basisstof heen, waarna zij verder gaan met verrijkingsstof. De tweede en derde groep krijgen basisinstructie, waarna ook zij de opdrachten maken. De leerlingen die extra begeleiding nodig hebben krijgen verlengde instructie en oefenen uitgebreid onder begeleiding van de leerkracht.

4.2.4. Schrijven

Vanaf groep 3 wordt het schrijven systematisch aangeleerd door middel van de methode ‘Novoskript’. We vinden het belangrijk dat een kind een duidelijk en leesbaar handschrift heeft. De kinderen schrijven in alle groepen met (vul)potlood, omdat dit belangrijk is voor de ontwikkeling van een goed handschrift.

4.2.5. Wereldoriëntatie

Aardrijkskunde, geschiedenis en biologie worden op onze school apart van elkaar gegeven. Er zijn natuurlijk veel raakvlakken en daarom worden de vakken ook wel door en naast elkaar besproken. Voor aardrijkskunde gebruiken we de nieuwste versie van de methode ‘Wijzer door de wereld’, voor geschiedenis ‘Wijzer door de tijd’ en voor biologie ’Wijzer door natuur en techniek’. Deze vakken bieden veel mogelijkheden om in te gaan op de actualiteit. Schooltelevisieprogramma’s en internet spelen een ondersteunende rol. Af en toe nemen we deel aan een excursie of een natuurles van het Hoeksche Waards Landschap.
Voor verkeer gebruiken we diverse materialen en organiseren we activiteiten zodat leerlingen op een praktische manier leren om zich veilig door het verkeer te bewegen. Een afsluitend praktisch en theoretisch verkeersexamen in groep 7 maakt hier deel van uit. In groep 8 krijgen de kinderen EHBO en doen zij hierin examen.

4.2.6. Expressie-activiteiten

Niet alleen het leren, maar ook de creatieve vorming krijgt aandacht. Naast het aanleren van een aantal technieken en het leren hanteren van de benodigde gereedschappen en materialen, ligt de nadruk op de ontwikkeling van creatieve vaardigheden. Tekenen, handvaardigheid, drama en muziek verrijken de lessen en zijn voor veel kinderen een
andere manier om te leren. Daarnaast worden er voor de kinderen diverse workshops georganiseerd (zie pagina 5). In blokken van enkele weken wordt er geknutseld, getekend, muziek gemaakt, techniek gevolgd, gedanst en toneelgespeeld. De lessen worden door een leerkracht of een andere deskundige gegeven. Een paar keer per jaar vindt er een gezamenlijke afsluiting plaats zodat de leerlingen aan elkaar kunnen presenteren wat ze gedaan of gemaakt hebben.

Naast het geven van de creatieve vakken nemen we deel aan het kunstprogramma ‘Kunstmenu’ en bezoeken we af en toe een concert of museum. Zo maken de kinderen kennis met allerlei kunststromingen binnen dans, kunst, muziek en drama.

4.2.7. Bewegingsonderwijs

De groepen 4 t/m 8 hebben twee keer per week gymnastiek in sporthal ‘Het Paradijs’

4.2.8. Sociaal-emotionele ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat kinderen lekker in hun vel zitten en zich thuis voelen in de groep. Dat zijn de belangrijkste voorwaarden om te kunnen leren. We besteden aan het begin van de dag en tijdens de lessen veel aandacht aan omgangsvormen. Door het gebruik van de methode ‘Leefstijl’ verzekeren we ons van een gestructureerde ondersteuning van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.

4.2.9. Engels

In groep 3 en 4 worden de liedjes en woorden die de kinderen bij de kleuters hebben geleerd herhaald. Er wordt geen nieuwe stof aangeboden. De nadruk in deze groepen ligt meer bij het lezen en schrijven van de Nederlandse taal. Vanaf groep 5 wordt er Engels gegeven met de methode ‘The team’. De nadruk ligt op het mondeling taalgebruik. We besteden ook aandacht aan de schrijfwijze.

4.2.10. Techniek

Wat is stroom? Hoe werkt een zonnecel? Hoe bouw ik een stevige constructie? Kan ik ook tandpasta maken? Dit zijn technische problemen die tot de verbeelding van de kinderen spreken. Met de Techniek Torens vinden de leerlingen in groepjes antwoorden op deze en vele andere technische vragen. Verder doen we elk jaar mee met het techniektoernooi waarbij de kinderen een technisch product moeten maken aan de hand van een verplichte opdracht.

5. Computers en nieuwe media

Met ingang van schooljaar 2014-2015 beschikt de school over voldoende moderne chromebooks om met een hele klas tegelijk met software te kunnen werken.
In groep 1 en 2 laten we de kinderen kennismaken met de computer met behulp van diverse online reken- en woordenschatprogramma’s die bij onze methode passen. In de groepen 3 tot en met 8 werken de kinderen meerdere malen per week met digitale reken-, lees- en spellingprogramma’s en programma’s voor wereldoriëntatie. De kinderen leren het internet te gebruiken voor informatieverwerving. We hebben ervoor gekozen om de sites niet af te schermen, maar de kinderen ermee te leren omgaan. Daarvoor tekenen de leerlingen van groep 7 en 8 een internetprotocol.

Voor de verdere ontwikkeling en toepassing van ICT binnen ons onderwijs hebben we een ICT-beleidsplan opgesteld. Dit plan is een onderdeel van het schoolplan.

6. Activiteiten voor leerlingen met een voorsprong

Werken met verrijkingsmappen We zijn een school met talenten. Kinderen met een hoge intelligentie willen we graag uitdagen om hun talent op bepaalde gebieden goed te gebruiken. Meerbegaafde kinderen denken anders, leren anders, redeneren anders. Zij hebben meer uitdaging nodig en krijgen op één of meerdere vakgebieden verrijkingsmateriaal aangeboden, zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen en boven het groepsgemiddelde blijven presteren. Volgens een schaduwrooster werken zij individueel of met andere leerlingen in hun verrijkingsmappen volgens My POD of de TASCaanpak aan eigen leerdoelen.

6.1. De Kangoeroeklas: Met sprongen vooruit!

Ook in het komende schooljaar wordt binnen de CSG De Waard een regionale plusklas ingezet, genaamd ‘De Kangoeroeklas’. In deze klas wordt onderwijs verzorgd aan hoogbegaafde leerlingen. Deze kinderen denken anders, leren anders, redeneren anders.
Naast uitdaging op cognitief gebied, aangeboden op de basisschool, hebben hoogbegaafde leerlingen behoefte aan contacten met ontwikkelingsgelijken. In de Kangoeroeklas wordt aan deze behoefte tegemoet gekomen. Kinderen kunnen deelnemen als zij gediagnosticeerd hoogbegaafd zijn of een hoge intelligentie hebben én hinder ondervinden van hun eigen begaafdheid. De leerlingen komen één dagdeel per week bij elkaar en krijgen een speciaal programma aangeboden.

Dit programma bestaat uit drie onderdelen:

  • Activiteiten gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling: strategische spellen, filosofie, drama, beeldende kunst;
  • Activiteiten gericht op kennis en vaardigheden: gezamenlijke en individuele projecten op het gebied van rekenen, taal, waaronder een vreemde taal en wereldoriëntatie;
  • Individuele projecten op basis van de eigen keuze van de leerling.

Aanmelden voor de Kangoeroeklas kan via de intern begeleider van de school van uw zoon / dochter. Ieder jaar verschijnt er in september een Kangoeroegids met daarin gedetailleerde informatie over de gang van zaken.

6.2. Bijzondere activiteiten

In de loop van het cursusjaar gaan alle groepen op schoolreis. De bestemming wordt bepaald in overleg met de ouderraad. Via de nieuwsbrief hoort u hier te zijner tijd meer over. De leerlingen van groep 8 gaan aan het begin van het schooljaar drie dagen op schoolkamp. 

Alle genoemde activiteiten zijn officieel opgenomen in het activiteitenplan. Deelname is verplicht.

6.3. Buitenschoolse activiteiten

Sinds enkele jaren draait er een naschools cursusprogramma op de Keuchenius, in samenwerking met CBS De Hoeksteen en de BSO van Kivido. De afgelopen jaren zijn er workshops geweest op het gebied van tekenen en schilderen, theater en diplomazwemmen. Veel kinderen hebben enthousiast deelgenomen aan deze activiteiten. Dit soort activiteiten vullen ons onderwijs aan en maken dat kinderen weer andere talenten goed kunnen ontplooien. Ook komend schooljaar zal er weer een naschoolse cursusprogramma draaien. Verder nemen kinderen van onze school deel aan onder anderen het schoolvoetbaltoernooi, het korfbaltoernooi, en de avondvierdaagse.

Deelname aan buitenschoolse activiteiten geschiedt onder verantwoordelijkheid van de ouders van de deelnemende kinderen en/of de sportvereniging.

6.4. Andere bijzondere activiteiten door het jaar heen

  • WORKSHOPS GROEP 4 T/M 8: DANS, DRAMA,
  • TECHNIEK,MUZIEK, ENZ.
  • PROJECT KINDERBOEKENWEEK
  • ACTIVITEITEN ROND SINTERKLAAS
  • SCHOOLBREED MAART-PROJECT
  • PAASFEEST
  • KUNSTMENU
  • GASTLESSEN TECHNIEK EN NATUUR
  • EXCURSIES
  • BOERDERIJBEZOEKEN
  • SPORTDAGEN
  • ZOMERFEEST
  • VERJAARDAGEN VIEREN
  • MUSICAL GROEP 8

7. Ouders en de school

OUDERBETROKKENHEID
We vinden het belangrijk dat ouders betrokken zijn bij het onderwijs aan hun kind. Van school uit proberen we u goed op de hoogte te houden van alle activiteiten die op school plaatsvinden. U kunt op vele manieren betrokken zijn bij de dagelijkse gang van zaken op school, bijvoorbeeld als hulpouder in de groep van uw kind of als lid van de ouderraad of van de medezeggenschapsraad. Uw hulp en betrokkenheid vinden wij heel waardevol!

7.1. Nieuwsbrieven en andere informatie

Elke maand ontvangt u minimaal één digitale nieuwsbrief met actuele informatie. Alle nieuwsbrieven zijn ook te lezen op de pagina ‘informatie/nieuwsbrieven’ van onze site.
Wilt u een wijziging van uw telefoonnummer, extra nummers of e-mailadres doorgeven aan onze administratie? Dat kan via admin.keuchenius@csgdewaard.nl.

7.2. Informatie- en spreekavonden

Aan het begin van elk cursusjaar houden we in alle groepen een informatieavond. Op deze avond krijgt u informatie over de werkwijze in de groep en worden de vele activiteiten toegelicht. Een aantal keren per jaar zijn er oudercontactavonden. Deze avonden zijn gekoppeld aan het moment dat de kinderen een rapport krijgen, zodat u de groepsleerkracht kunt spreken over de vorderingen van uw kind. Uiteraard bent u ook tussendoor altijd welkom voor een gesprek, zowel met de leerkrachten als de directie.

7.3. Inloop- en meeloopochtend

De eerste woensdagochtend van de maand gaan de deuren om 8.30 uur open en kunt u aan het begin van de woensdagochtend met uw kind de klas inlopen om samen
het schoolwerk te bekijken. Op onze school is het ook mogelijk om eens ‘een kijkje in de keuken’ te nemen. Elk schooljaar heeft u in alle groepen de mogelijkheid om een deel van de dag mee te draaien in de groep van uw kind. In de schoolkalender vindt u de data waarop dat mogelijk is. Bij admin.keuchenius@ csgdewaard.nl kunt u zich inschrijven voor een bepaald dagdeel.

7.4. Hulpouders/ klassenouders

Bij heel veel activiteiten in school is de hulp van ouders onmisbaar. Aan het begin van elk cursusjaar wordt een oproep gedaan. Via een intekenlijst kunt u zich opgeven als klassenouder en voor onder meer hulp bij computeren, speelleesset in groep 3, crea-activiteiten en kleine klusjes.

7.5. De ouderraad (OR) en ouderbijdrage

“Mogen wij ons even voorstellen, wij zijn de leden van de Ouderraad van de Keuchenius. Een enthousiaste groep ouders die met nog veel meer enthousiasme en toewijding samen met de leerkrachten van onze school het Sinterklaasfeest, het kerstfeest, project, zending, Paasfeest, schoolreis, zomerfeest, avondvierdaagse, afscheidsmusical van groep 8 en de schoolfotograaf voor uw kind(eren) organiseren. Tevens beheren wij de ouderbijdrage waar deze feesten van bekostigd worden. Hulp kunnen wij altijd gebruiken, als OR-lid of als hulpmoeder in de groep van uw kind voor bijvoorbeeld computerles of meehelpen met
het versieren van de school voor een feest. Heeft u hier interesse in of wilt u hier iets over vragen stuur ons dan een mail op or.keuchenius@csgdewaard.nl of schiet ons aan op school. Wij hopen dat u ons komt helpen.” De zittingsduur in de ouderraad is drie jaar. Men kan zich daarna herkiesbaar stellen. Jaarlijks zijn er verkiezingen. Informatie over de ouderbijdrage treft u op de site aan onder informatie/betrokken ouders.

7.6. De medezeggenschapsraad (MR)

De medezeggenschapsraad op onze school bestaat uit zes leden: drie ouders en drie personeelsleden. We spreken met elkaar over zaken die de ouders (en hun kinderen) aangaan en zaken die het personeel aangaan.
De MR wil een bijdrage leveren aan kwalitatief goed onderwijs en een goede sfeer binnen de school. Dit proberen we te bereiken door het beleid van de school en de dagelijkse gang van zaken binnen de school op een positief kritische manier te volgen. Ook ondersteunen we openheid en overleg tussen schoolleiding, leerkrachten en ouders. De MR heeft instemmings- en adviesrecht, dus samen werken we aan het schoolbeleid. We volgen het beleid van het bestuur voor zover dit het belang van de Keuchenius raakt. Hierbij valt te denken aan de vakantieregeling, de schoolgids en veiligheid op school. Ook denken we als MR mee over de invulling van bijvoorbeeld het schoolplan en buigen wij ons over het financieel beleid van onze school.

Zoals u hierboven heeft kunnen lezen:
De MR bouwt mee aan een leuke school!
Bent u van mening dat er zaken zijn, betreffende de school, die niet kloppen of heeft u vragen, dan kunt u altijd contact met de MR opnemen via: mr.keuchenius@csgdewaard.nl
Verder kunt u uw ideeën en opmerkingen deponeren in de MR-ideeënbus die u kunt vinden in de school. Verder kunt u uw ideeën en opmerkingen deponeren in de MR-ideeënbus die u kunt vinden in de school.

7.7. Klachtenprocedure

Waar samengewerkt wordt, kunnen spanningen ontstaan. Spanningen tussen een leerling of een ouder enerzijds en de schoolleiding, een leerkracht of een ander die bij school is betrokken anderzijds. Natuurlijk bespreekt u een probleem in eerste instantie met de betreffende persoon. Mocht u er met die persoon of de schoolleiding niet uitkomen dan kunt u op onze site, pagina klachtenprocedure, of op www.gcbo.nl lezen hoe u kunt handelen.

7.8. Andere belangrijke procedures

Met de volgende procedures kunt u te maken krijgen.
U treft ze aan op de pagina ‘jaarverslag, procedures en documenten’ van onze site:

  • Gedragsprotocol
  • Anti-pestprotocol
  • Schorsen en verwijderen van leerlingen
  • Meldcode huiselijk geweld
  • Vertrouwensinspecteurs

8. Onderwijsontwikkeling en resultaten

ONDERWIJSONTWIKKELING
Het onderwijs is de laatste jaren behoorlijk veranderd en zal de komende jaren blijven veranderen. Ons team besteedt, naast het lesgeven en organiseren van activiteiten, veel aandacht aan ontwikkeling van de school en persoonlijke professionalisering. Ieder jaar organiseren we als team vijf studiedagen, zodat wij nieuwe ontwikkelingen binnen de school kunnen starten, nieuwe methodes goed kunnen invoeren en onderwijs kunnen blijven aanbieden wat bij de maatschappelijke ontwikkelingen past.

Welke ontwikkelingen wij de komende jaren door gaan maken en hoe wij ons onderwijs willen ontwikkelen, hebben we beschreven in ons Schoolplan. U kunt de meerjarenplanning en ons jaarplan inzien inzien op onze site, pagina ‘onze school/onderwijsontwikkeling’. Ook kunt u onze school terugvinden op https://www.scholenopdekaart.nl.

8.1. Individuele nascholing

Een groot deel van ons team volgt, naast bovengenoemde schoolontwikkeling, individuele trainingen op het gebied van speciale leerlingenzorg, rekenspecialisatie en omgaan met bijzonder gedrag. De persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten kan ondersteund worden door middel van Beeldcoaching. Meer informatie hierover kunt u terugvinden op de site,
pagina ‘onze school/onderwijsontwikkeling’.

8.2. Schoolresultaten

In de visie van de school hebben wij omschreven dat we streven naar een ononderbroken ontwikkeling en het onderwijs zo veel mogelijk afstemmen op de individuele mogelijkheden van het kind. Op bladzijde 9 en 10 heeft u gelezen hoe we de resultaten van leerlingen meten en vastleggen in het leerlingvolgsysteem. Over de resultaten van uw eigen kind wordt met u persoonlijk gesproken tijdens de oudercontactavonden.

Uiteraard doet ook de Keuchenius mee aan een landelijke eindtoets. De eindtoets kent, naast de score van iedere leerling, een gemiddelde schoolscore toe. De school scoort hier ruim voldoende op.

Uit de gegevens die op onze site staan, pagina ‘onze school/onderwijsresultaten’, blijkt dat onze leerlingen ieder jaar ruim boven het landelijk gemiddelde scoren. Bij deze weergave van onze score tellen wij (in tegenstelling tot sommige andere scholen) alle leerlingen mee, dus ook de leerlingen met speciale leerlingenzorg. Aan het eind van groep 8 wordt er een onderwijskundig rapport gemaakt, dat wordt gebruikt om een advies op te stellen voor het vervolgonderwijs. Ons beeld van een leerling is hierbij leidend. Toetsen die leerlingen vanaf groep 6 maken, inclusief de eindtoets, gebruiken we als extra hulpmiddel bij de advisering voor het voortgezet onderwijs. Ook de uitstroomgegevens richting het Voortgezet Onderwijs, die op dezelfde pagina staan, laten goede resultaten zien.

9. Schooltijden en vakantierooster

SCHOOLTIJDEN
De volgende schooltijden gelden voor onze school:

  • ’s morgens :         08.45 - 12.15 uur
  • ’s woensdags :      08.45 - 12.30 uur
  • ’s middags :         13.30 - 15.30 uur
  • woensdagmiddag : alle groepen vrij
  • vrijdagmiddag : groep 1 t/m 4 vrij

10 minuten voor aanvang gaat de bel en gaat de deur open. De kinderen gaan naar binnen waar ze door de leerkracht in de klas worden ontvangen. Kleuters mogen door hun ouders worden binnengebracht. Dit geldt tot aan de herfstvakantie ook voor de leerlingen van groep 3.

Tussen de middag zijn de pleinen in gebruik door de TSO. Kinderen die niet overblijven worden pas om 13.15 uur op het plein toegelaten. De ochtend wordt onderbroken door een pauze van een kwartier.

Voor het gymrooster:
https://keuchenius.csgdewaard.nl/informatie/schooltijden/

9.1. Vakantierooster en verlofregeling

Het vakantierooster van de school staat op onze site, op de informatiepagina.

Uw kind is leerplichtig vanaf de eerste schooldag van de maand volgend op die waarin uw kind de leeftijd van 5 jaar bereikt. Buitengewoon vakantieverlof wordt door de leerplichtwet beperkt tot zeer uitzonderlijke gevallen. Alle verzoeken kunt u 6 weken van te voren schriftelijk indienen bij de adjunct-directeur. Op de schoolsite onder informatie/schoolgids en formulieren, is het verlofformulier te downloaden dat u ingevuld bij de adjunct-directeur kunt inleveren.

10. Overige informatie

MELDEN AFWEZIGHEID
Indien uw kind door ziekte of andere onvoorziene omstandigheden de school niet kan bezoeken, verzoeken wij u dit telefonisch door te geven, het liefst uiterlijk een kwartier voor schooltijd. Als de lijn bezet is, springt automatisch de voicemail aan. U kunt uw boodschap dan inspreken.

10.1. Eten en drinken tijdens de pauze

Voor schoolmelk kunt u via de website www.campinaopschool.nl een abonnement nemen bij Campina. Uw kind kan kiezen uit een aantal zuivelproducten. Als u zelf drinken meegeeft, mag dit geen priklimonade zijn. Ook mogen de kinderen iets te eten mee nemen voor de ochtendpauze. Denkt u hierbij aan een gezonde koek, een boterham of een stukje fruit; geen chips, chocola of snoep. Op deze manier proberen wij de onderlinge verschillen beperkt te houden. Op feesten en verjaardagen mag hiervan afgeweken worden. Informeert u bij een traktatie vooraf even bij de leerkracht van uw kind naar eventuele voedselallergieën van klasgenoten.

10.2. Overblijven/ TSO

Op onze school kunnen kinderen overblijven.
De organiatie hiervan is geheel in handen van ouders van de overblijfwerkgroep. Via tso.keuchenius@csgdewaard.nl kunt u hierover de benodigde informatie krijgen. Voor de
betaling van de overblijfvergoeding krijgt u per kind maandelijks achteraf een rekening. Dit bedrag kunt u overmaken op rekening NL21RABO03511.68.486 t.n.v. St. Ouderbijdragen De Waard, overblijfcomm. CBS Keuchenius onder vermelding van de groep en naam van uw kind. De regels voor het overblijven liggen ter inzage bij de directie. U kunt de penningmeester van de TSO bereiken via hetzelfde mailadres. U kunt bij Campina een abonnement nemen, zodat uw kind melk en/of fruit krijgt voor tussen de middag.

10.3. Buitenschoolse opvang (BSO)

In onze school is een lokaal ingericht voor voor- en naschoolse opvang. Deze wordt verzorgd door Kivido, een professionele organisatie voor buitenschoolse opvang. Informatie is op te vragen bij de directie of bij Kivido, www.kivido.nl, tel. 620 342.

10.4. Peuterspeelzaal

In de Keuchenius zijn drie peutergroepen van stichting Spelenderwijs (voorheen ’t Drempeltje) gehuisvest. Peuters vanaf de leeftijd van 2½ jaar zijn er welkom. De peuters doen zoveel mogelijk mee met de thema’s van de kleutergroepen en de schoolfestiviteiten zoals kerstfeest, paasfeest en zomerfeest. Meer informatie kunt u opvragen bij de directie of bij stichting Spelenderwijs, www.spelenderwijshw.nl, tel. 616 707

10.5. Verjaardagen

Als een kind jarig is, mag het in de klas trakteren. Kleuters mogen die dag met ouders een kwartiertje later komen; de groep zit dan al helemaal klaar...! De kinderen gaan in de pauze de klassen rond met een klasgenoot, een feestelijke gebeurtenis voor ieder jarig kind!

10.6. Rapport en portfolio

De leerlingen van groep 1 krijgen voor het eerst een rapport aan het eind van het cursusjaar. Vanaf groep 2 krijgen ze twee keer per jaar een rapport én portfolio mee. Daarin staan de beoordelingen van de toetsen die de kinderen gemaakt hebben. Ook hun leer- en werkgedrag wordt in het rapport beoordeeld. De scores en vaardigheidsgrafieken vanuit CITO worden aan beide rapporten toegevoegd. In ons rapport zit ook een portfolio. De leerkracht en de leerling kiezen samen bij elk rapport twee opdrachten waar ze heel trots op zijn. Dat kan een mooie tekening zijn, een repetitie, of een werkblad van lezen. Zo laten we een zo compleet mogelijk beeld van uw kind zien. We verwachten het rapport binnen 8 weken ondertekend terug.

10.7. Plakboek

Het werk van de kinderen van groep 1 en 2 wordt door de leerkracht verzameld en ingeplakt in plakboeken. Bij de spreekavonden kunnen de ouders deze bekijken. Aan het
eind van groep 2 mogen de plakboeken mee naar huis.

10.8. Zending

Bij voorkeur op maandag kunnen de kinderen zendingsgeld meebrengen. Dit wordt besteed aan wisselende zendingsprojecten. U wordt hiervan op de hoogte gehouden door de zendingscommissie.

10.9. Schoolfotograaf

Elk jaar komt de schoolfotograaf op school. Hij maakt dan portret- en groepsfoto’s. U bent nooit verplicht de foto’s af te nemen. De data staan in de schoolkalender achterin de gids.

10.10. Allergieën en medicijn gebruik

Wij verwachten dat u aan het begin van elk schooljaar aan de groepsleerkracht doorgeeft als er nog wijzigingen en/of bijzonderheden op medisch gebied zijn, die voor school belangrijk zijn om te weten.

10.11. Luizencontrole en zakken

Na alle vakanties worden de kinderen gecontroleerd op luizen. De data waarop dit gebeurt kunt u vinden in de schoolkalender. Wij verzoeken u de kinderen niet met ingewikkelde kapsels naar school te sturen en ook geen gel of haarlak te laten gebruiken. Verder is het heel belangrijk dat u het aan de leerkracht meldt wanneer uw kind hoofdluis heeft en is behandeld.

Alle nieuwe leerlingen krijgen een luizenzak om hun jas in te doen. Als deze versleten is kunt u bij de conciërge, juf Karin, voor € 3,- een nieuwe kopen. Wilt u de luizenzak van uw kind wassen? Dit mag op maximaal 30 graden in de wasmachine.

11. Christelijke scholengroep De Waard

ONZE SCHOOL MAAKT DEEL UIT VAN STICHTING CHRISTELIJKE SCHOLENGROEP DE WAARD.
Deze stichting beheert in totaal 16 scholen, waaronder 14 basisscholen, een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) en een school voor speciaal onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen (ZML). De scholen staan verspreid in de Hoeksche Waard. De nevenvestiging van de ZML-school staat in Middelharnis. Onze scholen worden door ongeveer 3000 leerlingen bezocht. Er werken ongeveer 350 personeelsleden bij CSG De Waard.

Op alle scholen wordt kwalitatief hoogwaardig christelijk onderwijs gegeven. De leerkrachten spannen zich in het beste uit de kinderen te halen. Voor elk kind geldt het voor hem hoogst bereikbare niveau als doelstelling. Onze missie luidt: CSG De Waard, voor bijzonder goed onderwijs! Christelijke Scholengroep De Waard heeft een Raad van Toezicht en een College van Bestuur. Hiermee voldoet de stichting aan de wettelijke bepaling dat er onderscheid moet zijn tussen bestuur en toezicht. De leden van de Raad van Toezicht hebben als belangrijkste taak toe te zien op het College van Bestuur. Zij benoemen, schorsen of ontslaan de leden van het College van Bestuur en stellen de begroting en de jaarrekening vast. Het College van Bestuur vormt het bestuur van CSG De Waard. De heer E. Tuk is benoemd als voorzitter van het College van Bestuur.

11.1. Bestuurskantoor

Het bestuurskantoor is het kantoor van de stichting waar de administratie en de ondersteunende diensten zijn ondergebracht. Vanuit dit kantoor ondersteunt het bovenschools managementteam het College van Bestuur en de scholen. Het bestuurskantoor is gevestigd aan de Maseratilaan 14, 3261 NA Oud-Beijerland, tel.: 621 461, bestuur@csgdewaard.nl 

11.2. Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR)

Beleidsvoornemens van het College van Bestuur worden op basis van het reglement ter advisering of ter instemming voorgelegd aan de GMR. Alle bovenschoolse zaken worden besproken in de GMR, terwijl schoolzaken op het niveau van de MR worden behandeld. De GMR bestaat uit acht personen: vier ouders en vier personeelsleden.

11.3. Website

Meer informatie over Christelijke Scholengroep De Waard kunt u vinden op onze website: www.csgdewaard.nl Tevens is CSG De Waard te vinden op Facebook: www.facebook.com/csgdewaard

12. Namen en adressen

CBS Keuchenius
Weegpad 4-6
3262 CL Oud-Beijerland
Tel.: 0186 - 618 246
keuchenius@csgdewaard.nl
keuchenius.csgdewaard.nl

Directeur
Marco de Jong
Molendijk 88
3262 AL Oud-Beijerland
Tel. 0186 - 640 362
m.dejong@csgdewaard.nl

Adjunct-directeur
Riekie van Betuw
Bommelskousedijk 36
3286 LN Klaaswaal
Tel.: 0186 - 574 056
r.vanbetuw@csgdewaard.nl

Intern Begeleider
Riekie van Betuw
ib.keuchenius@csgdewaard.nl

Conciërge
Karin Koffijberg
k.koffijberg@csgdewaard.nl

Administratie:
admin.keuchenius@csgdewaard.nl

Tussenschoolse opvang:
tso.keuchenius@csgdewaard.nl

Ouderraad:
or.keuchenius@csgdewaard.nl

Medezeggenschapsraad:
mr.keuchenius@csgdewaard.nl

Rekeningnummers School
CBS Keuchenius: NL77RABO03511.13.061

Ouderraad
St. Ouderbijdragen De Waard,
Ouderraad Keuchenius: NL62RABO01120.75.843

TSO
St. Ouderbijdragen De Waard,
Overblijfcomm. Keuchenius: NL21RABO03511.68.486

CHRISTELIJKE BASISSCHOOL KEUCHENIUS
Weegpad 4-6
3262 CL Oud-Beijerland
Tel.: 0186 - 618 246
keuchenius@csgdewaard.nl
https://keuchenius.csgdewaard.nl
Facebook: www.facebook.com/keuchenius