fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
image
25
januari

Ouderarena ‘Communicatieverwachtingen’ - 30 minuten in gesprek

Dat onze samenleving verandert, hoeven we niet verder uit te leggen. U mag verwachten dat dit invloed heeft op de manier waarop wij ons onderwijs vormgeven: dit wordt meer en meer op individuele leerroutes gericht; leerlingen bedenken zelf (een deel van) hun leerdoelen en leren om zichzelf steeds meer aan te sturen.

U merkt ook wat van deze veranderingen in de manier waarop we communiceren: sinds vorig jaar is ons leerlingdossier voor u in te zien via het ouderportaal van ParnasSys, nieuwsberichten lopen via de site & bijbehorende app en leerlingen krijgen een stem in de ‘traditionele’ oudergesprekken.

Wij willen ouders graag goed betrekken bij het onderwijs aan hun kind(eren). De vraag daarbij is: ‘Wat kunnen wij doen dat ouders zich ook echt bij het onderwijs betrokken voelen en wat kunnen of willen ouders hierin zelf doen?’

Het afgelopen jaar hebben we twee korte enquêtes onder u uitgezet: over oudercommunicatie in zijn algemeenheid en over de laatste gespreksronde die vanaf groep 3 plaatsvond in de vorm van ouder-kindgesprekken.

Graag willen we met minimaal 1 en maximaal 2 ouders per groep in gesprek over deze vormen van communicatie. Dit doen we in de vorm van een ‘ouderarena’: een gesprek van maximaal een half uur, waarin één teamlid van onze school aan de ouders een aantal vragen voorlegt, waar de ouders met elkaar over in gesprek gaan. Het teamlid vraagt door… En een paar andere leerkrachten luisteren mee en maken aantekeningen.

Vragen die centraal zullen staan zijn:

  • Hoe kijkt u aan tegen het sturen op zelfregulatie & eigen verantwoordelijkheid bij leerlingen? Welke ideeën heeft u hierbij of welke mogelijkheden ziet u hiervoor?
  • Wat ziet u hier van terug?
  • Hoe vindt u dat ouder-kindgesprekken hier in zouden passen (of juist niet)?
  • Wat zijn sterke kanten van zo’n gesprek en wat zijn de nadelen?
  • Wat gaat goed in de algemene communicatie vanuit school? Wat kan beter?
  • Wat gaat goed in de inhoudelijke communicatie over uw kind vanuit school? Wat kan beter?
  • Gemiddeld verwachten ouders een reactie vanuit school op een mailbericht binnen 3 dagen. Een leerkracht heeft echter maar hooguit een kwartier per dag om met ouders te communiceren. Hoe kan school goed omgaan met dit dilemma?

Wellicht komen we niet aan de laatste vragen toe. Als u dit een belangrijk onderwerp vindt en hier over mee wilt praten, wilt u zich dan via keuchenius@csgdewaard.nl opgeven en aangeven welke data & tijden u schikt? Uit het aantal aanmeldingen & de opgave van beschikbaarheid zullen wij de meest passende datum kiezen.

Opties:

  • dinsdag 29 januari, 20.00 uur
  • woensdag 30 januari, 20.00 uur
  • donderdag 7 februari, 20.00 uur